Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Islamic Studies, Faculty of Theology, Qom University

2 PhD student in Theoretical Foundations of Islam, Faculty of Theology, Qom University

Abstract

Recognizing the perceptual existence of the soul and its levels, as well as how to recite actions for the soul, in the afterlife, from the perspective of verses and hadiths with the benefit of Sadra's explanations, is the main issue of this article. The necessity of researching this issue is clear by considering the emphatic orders of the infallibles on self-knowledge. According to this article, which is organized by documentary-analytical method; It turns out that the truth of the human soul is of the type of perception, and the increase of evidence leads to the expansion of the soul and its ascent to the highest level of reason. In the meantime, attention to the function of imagination, which from Sadra's point of view is an abstract matter; It reveals how the appearance of spiritual forms, in proportion to the firm properties of the flesh, both in this world and after death in the light of the resurrection of the issuance of deeds to the soul, and finally the interpretation of the Holy Qur'an: The will of the heavenly beings has become clear.

Keywords

قرآن کریم. نهج البلاغه. ابن سینا. (1404ق). شفا. قم: مکتبه آیه الله المرعشی. تمیمى‌آمدى، عبدالواحد بن محمد. ( 1366). غرر الحکم و درر الکلم. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى. جوادی‌آملی، عبدالله. ( 1386). رحیق مختوم. قم: موسسه اسراء. ____________.( 1387). تسنیم. قم: موسسه اسراء. ____________. (1381). صورت و سیرت انسان در قرآن. موسسه اسراء. حسن زاده آملی، حسن.( 1385). دروس معرفت نفس. قم: بی‌جا. ‏ _______________ . ( 1381). انسان و قرآن. قم: انتشارات قیام. صدرالدین‌شیرازى، محمد بن ابراهیم. (1360). اسرار الآیات. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه اسلامی. _________________.( بی تا). التعلیقات لصدر المتالهین على الشفاء. قم: انتشارات بیدار. __________________.( 1981م.). الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. ___________________. (1354). المبدا و المعاد. تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران. ___________________. (1302ق.). مجموعة الرسائل التسعه. قم: مکتبه المصطفوی. ___________________.(1363). مفاتیح الغیب. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالى. انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران. طباطبائى، محمدحسین.( 1371). المیزان فى تفسیر القرآن. قم: اسماعیلیان. _________________. ( بی تا). مجموعة رسائل العلامه الطباطبائى. قم: انتشارات باقیات. کلینى، محمد بن یعقوب. ( 1365) الکافی. تهران: دارالکتب الإسلامیه. مجلسى، محمد باقر. ( 1404ق.). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الوفاء. مطهری، مرتضی. ( 1377). مجموعه آثار شهید مطهرى‏. قم: انتشارات صدرا