نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این تحقیق استنباط راهبردهای تعلیم و تربیت مبتنی بر انسان شناسی قرآنی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف خود بنیادی-کاربردی، با رویکرد کیفی و روش آن استنتاجی است. یافتههای این پژوهش عبارتند از: انسان دارای شناخت، گرایش و توانایی عمل است، تاثیرات متقابل این ابعاد سه گانه عبارتند: گرایش ها گوهره وجودآدمی است که با آگاهی و عمل تقویت و تضعیف می شوند. گرایش ها به دو دسته عمیق – پایدار و سطحی – زودگذر تقسیم می شود.گرایش ها می توانند همدیگر را تقویت یا تضعیف کنند. آگاهی در صورت فعال بودن گرایش ها متناسبِ با آن، بر گرایش دیگری تاثیر می گذارد. هرچقدر آگاهی روشن تر باشد به همان میزان به باور نزدیک تر و توجه بیشتر به شناخت و رجوع مکرر به آن باعث تقویت و تضعیف بیشتر گرایش خواهد شد. انجام عمل خاص، هم گرایش پشتوانه خود و هم، همه گرایش های متناسب با آن را تقویت و گرایش های متضادش را تضعیف می کند.راهبردهای تربیتی عبارتنداز: توجه به عمل و بهره گیری مستمر از آن، بستر سازی و تسهیل گری و استفاده از محیط به عنوان ابزار هدایت، ارایه شناخت به صورت تدریجی و متناسب با تمایلات و نیازها، عرضه خوب ها و خوبی ها جهت شکوفایی و تقویت امیال فطری، بهره گیری ازهادیان اهل رشدوتزکیه، بهره گیری از قالب های متنوع ارائه محتوا و زمینه سازی جهت گذر کردن از علایق چگونگی انسان، گرایش، آگاهی، عمل، راهبرد. سطحی و ناپایدار به علایق عمیق و پایدار
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Education Strategies Derived from Quranic Anthropology with Emphasis on the Role of Tendencies in Human Nature
نویسندگان [English]
- saeed beheshti 1
- Hasan maleki 1
- Hasan Asadzade 2
- MAJEDE FATEMI 3
1 Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 STUDENT OF ALLAME UNIVERSITY
چکیده [English]
The purpose of this study is to infer educational strategies based on Quranic anthropology. The present study is applied and practical in terms of purpose, qualitative in terms of approach, and inferential in terms of method. The findings of this study are: Man has cognition, tendency and ability to act, and out of the interaction of these three dimensions, the following effects are emerged: tendencies are the essence of human existence and they are strengthened or weakened by awareness and action. Tendencies are divided into two categories: deep - stable and superficial - transient. Tendencies can strengthen or weaken each other. The clearer a person's awareness, the closer it is to their beliefs and more attention is going to be paid to cognition. Besides, frequent reference to this awareness will further strengthen or weaken the tendency. Performing a specific action strengthens both the tendency that supports it and all the tendencies that are appropriate to it and weakens its opposite tendencies. Educational strategies include: paying attention to action and continuous practice of it, paving the way and facilitating and using the environment as a guiding tool, providing education gradually and in accordance with the desires and needs, exhibiting goodness and good deeds to flourish and strengthen innate desires, listening to and benefiting from the advice of mentors and good leaders, using various formats of presenting content and facilitating the passage from superficial and transient desires and tendencies to deep and long-lasting ones
کلیدواژهها [English]
- Tendency
- Awareness
- Action
- Strategy