قرآن کریم.
ابنعاشور، محمّدطاهر. (1420ق.). التّحریر والتّنویر. بیروت: مؤسّسة التّاریخ.
ابنعربی، محییالدّین محمّد. (1418 ق.). الفتوحات المکّیّه فی معرفة الأسرار المالکیّة و الملکیّة. بیروت: دار احیاء التّراث العربیّة.
عروسی الحویزی، عبد علیّبن جمعه. (بیتا). نورالثّقلین. قم: مؤسّسة مطبوعات اسماعیلیان.
الشّرتونی، رشید. (1386). مبادی العربیّة. ترجمه و شرح محمود خورسندی و حمید مسجدسرایی. قم: حقوق اسلامی.
بهشتی، احمد. (1383). «نقد و بررسی عقاب و کیفر در نظام قضا و قدر». فلسفه و کلام. ش 1. صص 5ـ 16.
جوادی آملی، عبدلله. (1381). تفسیر موضوعی قرآن: معاد در قرآن. ج 5. قم: انتشارات اسراء.
حسنزاده آملی، حسن. (1386). مآثر آثار. قم: الف، لام، میم.
ـــــــــــــــــــــــــــ . (1382). دو رسالة مثل و مثال. تهران: نشر طوبی.
ـــــــــــــــــــــــــــ . (1387). رسالة علم و دین. شرح داوود صمدی آملی. قم: انتشارات قائم آل محمّد(عج).
ـــــــــــــــــــــــــــ . (1404ق.). دروس اتّحاد عاقل به معقول. تهران: انتشارات حکمت.
ـــــــــــــــــــــــــــ . (1387). سرح العیون فی شرح العیون. قم: مؤسّسة بوستان کتاب (مرکزالطّباعة والنّشرالمکتب الأعلام الإسلامی).
حسینی همدانی، سیّد محمّدحسین. (1404ق.). انوار درخشان. تهران: کتابفروشی لطفی.
سیوطی، جلالالدّین. (1426ق.). الإتقان فی علوم القرآن. تحقیق فواز احمد زمرلی. بیروت: دارالکتاب العربی.
صدرای شیرازی، محمّد. (۱۴۰۴ق.). مفاتیح الغیب. ترجمه و تعلیق محمّد خواجوی. تهران: انتشارت مولی.
ــــــــــــــــــــــــــــــ . (۱۳۵۴). المبدأ و المعاد. ترجمة محمّد الحسینی اردکانی. تهران: انجمن شاهنشاهی فلسفة ایران.
ــــــــــــــــــــــــــــــ . (1401ق.). الحکمةالمتعالیّة فی الأسفار العقلیّة الأربعة. بیروت ـ لبنان: دار احیاء التّراث العربی.
صفا، ذبیحالله. (۱۳۴۶). تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی تا اواسط قرن پنجم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
طبرسی، فضلبن حسن. (1372). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات ناصرخسرو.
طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (1417ق.). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرّسین حوزة علمیّه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1387). انسان از آغاز تا انجام. ترجمة صادق لاریجانی. به کوشش استاد سیّدهادی خسروشاهی. قم: انتشارات بوستان کتاب.
فخر رازی، ابوعبدالله محمّد. (1420ق.). التّفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). بیروت: دار احیاءالتّراث العربی.
فریدونی، علی. (1386). اندیشة سیاسی اخوانالصّفاء. قم: بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیّة قم).
قرشی، علیاکبر. (1377). تفسیر احسن الحدیث. تهران: بنیاد بعثت.
کولیوند، ناصر. (1391). بررسی ماهیّت عمل و تجسّم اعمال از دیدگاه علاّمه طباطبائی. پایاننامة دورة کارشناسی ارشد. گروه علوم قرآن و حدیث.تهران: دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرّس.
مجلسی، محمّدباقر. (۱۳۶۳). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرّسول. تهران: چاپ هاشم رسولی.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیّه.
مکارم شیرازی، ناصر. (1421ق). الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل. قم: مدرسة امام علیّبن ابیطالب(ع).
Boullata, Issa. (2000). Literary Structures of Religious Meaning in the Quran. Great Britain: Curzon Press.