نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران

2 دانشیار گروه معرفت شناسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران

3 استاد گروه علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه قم، قم، ایران

چکیده

نشانه­شناسی دانشی است که به بررسی نظام­های نشانه­ای نظیر زبان­ها می­پردازد. قرآن کریم نیز به عنوان مجموعه­ای از نشانه­های زبانی از این منظر مورد بررسی قرار می­گیرد. این دانش همانند ابزاری توانمند از طریق ارائه تحلیل­های ساختاری به فهم دلالت­های متن یاری می­رساند. مدل­های ارتباطی یکی از ارکان­های مهم در تحلیل­های زبان­شناسی به شمار می­رود. در این میان مدل ارتباطی یاکوبسن یکی از مدل­های مطرح در حوزه مطالعات نشانه­شناسی به شمار می­رود. در این مدل ارتباطی، به بررسی نقش­های زبانی بر اساس عناصر اصلی تشکیل دهنده ارتباط پرداخته می­شود. در این پژوهش با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی به تحلیل نشانه­شناختی واژه «آیه» در قرآن در مصادیق نشانه­های آفاقی، انفسی، معجزه و عبارت زبانی در قالب مدل ارتباطی یاکوبسن پرداخته می­شود و دلالت­های آن استخراج می­گردد. بررسی کارکردهای زبانی واژه «آیه» در مصادیق گوناگون با استفاده از مدل ارتباطی یاکوبسن در نشانه­شناسی ویژگی­های مشترکی نظیر جنبه غیبی­ داشتن، تأمل و کارکرد ارجاعی مشترک را برای رمزگان­ اثبات می­نماید و دو سطحی بودن (دنیوی و اخروی) نشانه­ها را به نمایش می­گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

l

نویسندگان [English]

  • Shima Hamidi 1
  • alireza qaeminia 2
  • MohammadAli Rezaei Isfahani 3

1 Graduate of the Department of Quranic and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Qom, Iran

2 Associate Professor, Department of Epistemology, Research Institute of Islamic Culture and Thought, Qom, Iran

3 Professor of the Department of Quranic and Hadith Sciences, Al-Mustafa Al-Alamiya Society, Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

Semiotics is the science that studies sign systems such as languages. The Holy Quran is also considered a collection of linguistic signs and is examined from this perspective. Communication models are one of the important pillars of linguistic analysis. Jacobsen's communication model is one of the models in the field of semiotics. In this communication model, language maps are examined based on the main elements of communication. In this research, the word "Ayeh" in the Qur'an is analyzed in the examples of aphasic, psychic, miraculous, and linguistic signs in the form of the Jacobsen communication model, and its implications are extracted. The sender must use signs to communicate with the receiver. Signs also have meanings that are connected to each other in terms of communication. Examining the linguistic functions of the word "Ayeh" in various instances by using Jacobsen's communication model in semiotics proves common features such as having the occult aspect, reflection, and common referential function for cryptography

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • semiotic
  • Ayeh
  • communication model
  • Jacobson
قرآن کریم.
ابن عاشور، محمد بن طاهر. (بی­تا). التحریر و التنویر. بیروت: موسسه التاریخ.
ابن عطیه اندلسى، عبدالحق بن غالب. (1422). المحررالوجیز فى تفسیرالکتاب العزیز. عبدالسلام عبدالشافى. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن فارس، احمد. (1422). معجم مقاییس اللغه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن­منظور. (1408). لسان العرب. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابوحیان، محمد بن یوسف. (1420). البحر المحیط فى التفسیر. تحقیق صدقی محمد جمیل‏. بیروت: دار الفکر.
احمدی، بابک.(1394). از نشانه­های تصویری تا متن. تهران: مرکز.
الاصفهانی، الراغب. (1423). مفردات الفاظ قرآن. تحقیق عدنان داوری، دمشق: دارالقلم.
اکو، اومبرتو. (1395). نشانه­شناسی. پیروز ایزدی، تهران: ثالث.
بلاشر، رژی. (1374). درآستانه قرآن. رامیار. محمود. تهران: فرهنگ اسلامی.
توسان، برنار. (2000). ما هی السیمیولوجیا. محمد نظیف. الدار البیضاء: أفریقیا الشرق.
جفری، آرتور. (1372). واژه­های دخیل در قرآن مجید. بدره­ای، فریدون. تهران: توس.
الجوهری، اسماعیل. (1430). الصحاح. قاهره: دارالحدیث.
چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانه­شناسی. مهدی پارسا. تهران: سوره مهر.
سیبیاک، تامس آلبرت. (1391). درآمدی بر نشانه­شناسی. محسن نوبخت. تهران: علمی.
صفوی، کوروش. (1394). آشنایی با نشانه­شناسی ادبیات. تهران: علمی.
طباطبایى، سید محمد حسین. (‏‏1417). المیزان فى تفسیر القرآن. ‏قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین‏.
طبرسى، فضل بن حسن‏. (1372). مجمع البیان فى تفسیر القرآن.‏ تحقیق: محمد جواد بلاغى. تهران: ناصر خسرو.
الطریحی، فخرالدین. (1430). مجمع البحرین. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
عباس­زاده، ف. (1397). «بررسی نشانه­شناختی ارزش و روابط سلبی عناصر طبیعت در قرآن بر پایه نشانه­شناختی لایه­ای». ذهن. شماره 75. صص 231 تا 270.
عظیمی­فرد، فاطمه. (1392). فرهنگ توصیفی نشانه­شناسی. تهران: علمی.
فخر الرازی ، محمد بن عمر. (1420). مفاتیح الغیب (التفسیر الکبیر). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
الفیروزآبادی، محمد. (1420). القاموس المحیط. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
قاسم، سیزا و ابوزید، نصر حامد. (2014). مدخل الی السیمیوطیقا. قاهره: التنویر.
قائمی­نیا، علیرضا. (1393). بیولوژی نص(نشانه­شناسی و تفسیر قرآن). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
گیرو، پی­یر. (1392). نشانه­شناسی. محمد نبوی. تهران: آگاه.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
میرزایی ب. صرفی م. معین­الدینی ف. کوپا ف. (1390). «الگوی ساختاری ـ ارتباطی حکایت حدیقه». متن­شناسی ادب فارسی. شماره 1 دوره 3. ص55 تا 74.
نجومیان، امیرعلی. (1394).  نشانه در آستانه (جستارهایی در نشانه­شناسی). تهران: نشرنو.
واعظ زاده خراسانی، محمد. (1380). المعجم فی فقه لغه القران و سر بلاغته، مشهد: موسسه الطبع التابعه للآستانه الرضویه المقدسه.