نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

Faculty member of the Research Institute for Islamic Culture and Thought.

چکیده

One of the most critical and challenging issues regarding revealed human sciences and the comprehensiveness of Quranic teachings is the possibility of an Islamic human science in terms of Quranic content. Examining the content and issues of the Quran and science can be done with various purposes, but the present study, using a descriptive-analytical method, aims to answer the doubt about the impossibility of revealed human science. The results indicated that different views exist in this area. Some, assuming that religious issues and, consequently, Quranic teachings are separate from human science issues, believe that the relationship between them is one of contradiction. Others accept contextual overlap but consider the relationship to be one of opposition. A third view argues that their relationship is one of agreement, but the instances of agreement are minimal, making the realization of revealed human science impossible. According to these theories, a revealed human science is fundamentally impossible. Therefore, each of these theories represents a fundamental question and underlying doubt in this arena, and until these are answered, talking about such a science that can be both human and revealed is not logical. The finding of this paper is to address the fundamental flaws of the aforementioned three views as competing viewpoints and to prove the possibility of revealed human sciences as the chosen viewpoint, which we will address with an interpretative approach and a library-based method.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

تحلیل نسبت محتوایی علم و قرآن در قلمرو اثبات علم انسانی اسلامی

نویسنده [English]

  • Mohammad ali Asadinasab

Faculty member of the Research Institute for Islamic Culture and Thought.

چکیده [English]

از مسائل چالشی در باب علوم انسانی وحیانی و جامعیت آموزه‌های قرآنی، امکان علم انسانی اسلامی به لحاظ محتوای قرآن است. بررسی محتوا و مسائل قرآن و علم با اغراض متعددی بررسی می‌شود ولی در این نوشته، جهت پاسخ به شبهه عدم امکان علم انسانی وحیانی به دلیل تفاوت و تباین میان آموزه‌های قرآنی با مسائل علوم انسانی است؛ در این زمینه، دیدگاه‌های مختلفی شکل گرفته است: برخی با پیش‌فرض اینکه مسائل قرآنی با مسائل علوم انسانی، جدا هستند؛ معتقدند رابطه آن دو تباین است؛ برخی دیگر تداخل محتوایی را می‌پذیرند اما رابطه آن دو را بگونه تضاد می‌پندارند و نظر سوم برآن است که رابطه آنها تسالم است اما موارد تسالم حداقلی است که امکان تحقق علم انسانی وحیانی را نا‌ممکن می‌سازد؛ براساس این نظرها، از اساس علم انسانی وحیانی ممکن نخواهد بود؛ هر کدام، یک شبهه مبنایی در این عرصه به حساب می‌آید؛ و تا به این شبهات پاسخ داده نشود سخن از چنین علمی که هم بتواند علم انسانی و هم وحیانی باشد منطقی نیست؛ لذا در این نوشته، ضمن نقد سه دیدگاه یادشده (به عنوان دیدگاهای رقیب)، به اثبات امکان علوم انسانی وحیانی به عنوان دیدگاه مختار، با نگاه اجتهادی و شیوه کتابخانه‌ای پرداخته خواهد شد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • قرآن
  • علم انسانی
  • علوم وحیانی
  • نسبت علم و
  • وحی
Holy Quran
Al-Rāziq, A. (1924 AD/1344 AH). Islam and the Foundations of Governance. Egypt: Egyptian Joint Stock Company.
Farāhīdī, K. (1988 AD/1409 AH). Kitāb al-ʻAyn. Qom: Hejrat Publication.
Haeri Yazdi, M. (2005 AD/1384 SH). Explorations in Practical Reason. Tehran: Institute for Research in Philosophy.
Ḥakīm, S. (1992 AD/1413 AH). Muntaqī al-Uṣūl. Qom: Al-Hadi.
Javadi Amoli, A. (2002 AD/1381 SH). The Relationship between Religion and the World. Qom: Isra Publication.
Javadi Amoli, A. (2003 AD/1382 SH). The Source of Thought. Qom: Isra.
Javadi, M. (1996 AD/1375 SH). The Issue of Ought and Is. Qom: Publication Center of the Bureau of Islamic Propaganda.
Makarem Shirazi, N. (1992 AD/1371 SH). Tafsir Nemooneh. (Vols. 1-28). Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah.
Misbah Yazdi, M. T. (2012 AD/1391 SH). A Brief Look at the Theory of Guardianship of the Jurist.
Misbah Yazdi, M. T. (2012 AD/1391 SH). Philosophy of Ethics. (Sharifi, A. H. Res). Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute.
Motahari, M. (1979 AD/1358 SH). Collected Works: Mysticism, Generalities of Islamic Sciences. Tehran: Sadra.
Peterson, M., et al. (1997 AD/1376 SH). Reason and Religious Belief. Tehran: Tarh No.
Rāghib Isfahani, H. (1991 AD/1412 AH). Mufradāt Alfāḍ al-Quran. Beirut: N.n.
Saha. (2011 AD/1390 SH). Critique of the Quran. N.p.: N.n.
Ḥurr ʻᾹmilī. (1992 AD/1413 AH). Wasāʼil al-Shīʻa. Beirut: Al al-Bayt Institute (AS) for the Revival of Heritage.
Soroush, A. (1998 AD/1377 SH). "Minority and Majority Religion." Kian Journal. No. 41.
Subhani, J. (1998 AD/1377 SH). Rational Good and Evil or the Foundations of Eternal Ethics. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
Ṭabāṭabāʼī, S. M. H. (1975 AD/1354 SH). al-Mīzān fī Tafsir al-Quran. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah.
Ṭabrisī, F. (1993 AD/1372 SH). Majmaʻ al-Bayān fī Tafsir al-Quran. 3rd Ed. (Vols. 1-10). Tehran: Naser Khosrow.
Ṭūsī, M. (n.d.). al-Tibyān fī Tafsir al-Quran. (Vols. 1-10). Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Javadi Amoli, A. (2002 AD/1381 SH). The Relationship between Religion and the World. Qom: Isra.