نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
Faculty member of the Research Institute for Islamic Culture and Thought.
چکیده
One of the most critical and challenging issues regarding revealed human sciences and the comprehensiveness of Quranic teachings is the possibility of an Islamic human science in terms of Quranic content. Examining the content and issues of the Quran and science can be done with various purposes, but the present study, using a descriptive-analytical method, aims to answer the doubt about the impossibility of revealed human science. The results indicated that different views exist in this area. Some, assuming that religious issues and, consequently, Quranic teachings are separate from human science issues, believe that the relationship between them is one of contradiction. Others accept contextual overlap but consider the relationship to be one of opposition. A third view argues that their relationship is one of agreement, but the instances of agreement are minimal, making the realization of revealed human science impossible. According to these theories, a revealed human science is fundamentally impossible. Therefore, each of these theories represents a fundamental question and underlying doubt in this arena, and until these are answered, talking about such a science that can be both human and revealed is not logical. The finding of this paper is to address the fundamental flaws of the aforementioned three views as competing viewpoints and to prove the possibility of revealed human sciences as the chosen viewpoint, which we will address with an interpretative approach and a library-based method.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
تحلیل نسبت محتوایی علم و قرآن در قلمرو اثبات علم انسانی اسلامی
نویسنده [English]
- Mohammad ali Asadinasab
Faculty member of the Research Institute for Islamic Culture and Thought.
چکیده [English]
از مسائل چالشی در باب علوم انسانی وحیانی و جامعیت آموزههای قرآنی، امکان علم انسانی اسلامی به لحاظ محتوای قرآن است. بررسی محتوا و مسائل قرآن و علم با اغراض متعددی بررسی میشود ولی در این نوشته، جهت پاسخ به شبهه عدم امکان علم انسانی وحیانی به دلیل تفاوت و تباین میان آموزههای قرآنی با مسائل علوم انسانی است؛ در این زمینه، دیدگاههای مختلفی شکل گرفته است: برخی با پیشفرض اینکه مسائل قرآنی با مسائل علوم انسانی، جدا هستند؛ معتقدند رابطه آن دو تباین است؛ برخی دیگر تداخل محتوایی را میپذیرند اما رابطه آن دو را بگونه تضاد میپندارند و نظر سوم برآن است که رابطه آنها تسالم است اما موارد تسالم حداقلی است که امکان تحقق علم انسانی وحیانی را ناممکن میسازد؛ براساس این نظرها، از اساس علم انسانی وحیانی ممکن نخواهد بود؛ هر کدام، یک شبهه مبنایی در این عرصه به حساب میآید؛ و تا به این شبهات پاسخ داده نشود سخن از چنین علمی که هم بتواند علم انسانی و هم وحیانی باشد منطقی نیست؛ لذا در این نوشته، ضمن نقد سه دیدگاه یادشده (به عنوان دیدگاهای رقیب)، به اثبات امکان علوم انسانی وحیانی به عنوان دیدگاه مختار، با نگاه اجتهادی و شیوه کتابخانهای پرداخته خواهد شد.
کلیدواژهها [English]
- قرآن
- علم انسانی
- علوم وحیانی
- نسبت علم و
- وحی