سهراب مروتی؛ امین فتاحی؛ اکرم فریدونی ولاشجردی
چکیده
تعیین چشمانداز و طرّاحی افقهای روشن برای رشد و تعالی، نخستین و پایهایترین گام در جهت تدوین معماری مطلوب هر سازمان و نهاد است. به رغم تلاشهای فراوان در عرصة دستیابی به جایگاه مطلوب دانشگاه در کشور اسلامی ما و نیز بحث اسلامیسازی این نهاد مقدّس، هنوز به نحو مطلوب به ترسیم چشمانداز این نهاد بر مبنای آموزههای اسلامی پرداخته ...
بیشتر
تعیین چشمانداز و طرّاحی افقهای روشن برای رشد و تعالی، نخستین و پایهایترین گام در جهت تدوین معماری مطلوب هر سازمان و نهاد است. به رغم تلاشهای فراوان در عرصة دستیابی به جایگاه مطلوب دانشگاه در کشور اسلامی ما و نیز بحث اسلامیسازی این نهاد مقدّس، هنوز به نحو مطلوب به ترسیم چشمانداز این نهاد بر مبنای آموزههای اسلامی پرداخته نشده است. لذا در مقالة حاضر تلاش شده تا با مروری بر سرفصلهای مفهومشناسی چشمانداز و دانشگاه اسلامی، ویژگیهای بارز دانشگاه اسلامی و شاخصهای چشمانداز دانشگاه اسلامی به تبیین این موضوع پرداخته شود و با تحلیل و بررسی آیات قرآن کریم و همچنین روایات اهل بیت علیهمالسّلام و استنباط از این آموزهها، چشمانداز و سیمای شایستة این نهاد ترسیم شود. پژوهش حاضر، دانشگاه اسلامی را نهادی با پنج مشخّصة ذاتی یا مؤلّفة بنیادین هویّت علمی، جهتگیری دینی، توانمندی پژوهشی، کارآمدی برای جامعه و رضایت محوری معرّفی میکند و با طرّاحی چشمانداز مطلوب آن که این چشمانداز متشکّل از شاخصهای دانایی، توانایی، نیکویی و زیبایی است، به الگوسازی و ترسیم پیکر و چارچوب اسلامیاش پرداخته است.