نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد علوم و قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای رشتۀ علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

از جمله اوصافی که قرآن کریم انسان را بدان وصف می‌کند صفت «فقر» است، که در آیه 15 سورۀ فاطر با عبارت «انتم الفقراء» از آن یاد شده است. برای شناخت انسانِ فقیر باید مصادیق فقر را شناخت، تا هم با شناخت مصادیق اوج احتیاج انسان نمایانده شود و هم به راهکارهای رفع نیازها برسد. مراجعه به تفاسیر ذیل این آیه تنها کلیاتی در باب انواع فقر به دست می‌دهند و مصادیق دقیق و ابعاد نیازمندی را روشن نمی‌سازند، اما سؤال اصلی این است که مصادیق این فقر و نیازمندی چیست. نیایش‌ها، از جمله‌ نیایش‌های پربار صحیفۀ سجادیه، مصادیق دقیق‌تری از فقر را بیان می‌کنند و در پرتو تفسیری نیایشی آیه، نظام نیازهای انسان شناخته می‌شود، نظامی که در یک نگاه قابل دسته‌بندی به نیازها، از جمله: نیازهای بنیادین مانند روزی، نیرو، انگیزشی: مانند عفو، امید، انس و عملکردی مانند بصیرت، اطاعت، توکل، ذکر و فرانیازها، از جمله: رحمت، بخشش و محبت هستند. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیل محتوای مضمونی و با گردآوری مطالب به صورت کتابخانه‌ای، به تفسیر نیایشی این آیه و ترسیم یک نوع از نظام نیازها، با کاربست نیایش‌های صحیفه بپردازد و ظرفیت این نوع تفسیر را در حد توان خویش روشن سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The System of Human Needs in the Light of the Prayerful Interpretation of the Verse "Antam al-Faqarah" Using the Prayers of Sahifa Sajjadiyeh

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Bayat 1
  • zahra zareei madoeiyeh 2

1 Professor of Quran and Hadith Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 .Ph.D. Student of Quran and Hadith Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Among the attributes that the Holy Qur'an describes human beings with is the attribute "poverty", which is mentioned in verse 15 of Surah Fatir with the phrase "Antam al-Faqara". In order to know the poor man, one must know the examples of poverty, so that by knowing the examples of the highest needs of the human being, it is also possible to find the solutions to meet the needs. Referring to the following interpretations of this verse, they only provide generalities about the types of poverty and do not clarify the exact examples and dimensions of need, but the main question is what are the examples of this poverty and need? Prayers, including the fruitful prayers of Sajjadiyyah, express more precise examples of poverty, and in the light of the prayer interpretation of the verse, the system of human needs is known, a system that can be categorized into needs at a glance, including: basic needs such as sustenance, energy, motivation: such as forgiveness, hope, humanity, and performance such as insight, obedience, trust, remembrance, and other needs, including: mercy, forgiveness, and love. This research aims to analyze the thematic content and by collecting the materials in a library form, to deal with the prayerful interpretation of this verse and draw a type of system of needs, using the prayers of the scriptures, and clarify the capacity of this type of interpretation to the best of its ability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • prayer interpretation
  • poor people
  • system of needs
  • examples of poverty
قرآن کریم.
صحیفۀ سجادیه.
ابن‏ابى‏حاتم، عبدالرحمن بن محمد. (1419). تفسیر القرآن العظیم. تحقیق: اسعد محمد طیب. ج6. سوم. ریاض: مکتبة نزار مصطفى الباز.
ابن‏جوزى، عبدالرحمن بن على. (1422). زاد المسیر فى علم التفسیر. تحقیق: عبدالرزاق مهدی. ج3. اول. بیروت: دار الکتاب العربی‏.
ابن‏عطیه، عبدالحق بن غالب. (1422). ‏المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز. تحقیق: عبدالسلام عبدالشافى محمد. ج4. اول. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ثعالبى، عبدالرحمن بن محمد. (1418). تفسیر الثعالبى المسمى بالجواهر الحسان فى تفسیر القرآن‏. ج4. اول. بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
خازن، على بن محمد. (1415). تفسیر الخازن المسمى لباب التأویل فی معانی التنزیل‏. تصحیح: عبدالسلام محمد على شاهین. ج3. اول. بیروت: دار الکتب العلمیه.
دارابی، محمد. (1379 ). ریاض العارفین. اول. تهران: دار الاسوه للطباعه و النشر.
سمرقندى، نصر بن محمد. (1416). بحر العلوم‏. تحقیق: عمر عمروی. ج3. اول. بیروت: دارالفکر.
شاه‏عبدالعظیمى، حسین‏. (1363). تفسیر اثنى‌عشرى‏. ج11. اول. تهران: میقات.
شعبان، نبیل. (1410). المعانی الجلیه فی شرح الصحیفه. اول. بی‌جا: الهدی و الرشاد.
شیرازی، سیدمحمد. (1385). شرح الصحیفه السجادیه. نجف: نعمان.
صدیق‏حسن‏خان. محمدصدیق. (1420). فتح البیان فى مقاصد القرآن‏. ج 5. اول. بیروت: دار الکتب العلمیه.
طباطبائى. محمدحسین‏. (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. ج 17. دوم. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرانى، سلیمان بن احمد. (2008). التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم. ج5. اول. اربد: دار الکتاب الثقافی.
طبرى، محمد بن جریر. (1412). جامع البیان فى تفسیر القرآن. ج22. اول. بیروت: دار المعرفه.
فاکر میبدی، محمد. (1394). تفسیر نیایشی و ستایشی قرآن. اول. قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی.
فخر رازى، محمد بن عمر. (1420). التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب). ج26. سوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
فهری، سید احمد. (1375). شرح و ترجمه صحیفه سجادیه. دوم. تهران: اسوه.
فیض کاشانى، محمدبن شاه مرتضى. (1415). الصافی‏. تصحیح: حسین اعلمی. ج4. دوم. تهران: مکتبه­الصدر.
قرشى بنابى، على‏اکبر. (1375). احسن الحدیث‏. ج 9. دوم. تهران: بنیاد بعثت.
قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا. (1368). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب‏. ج10. اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
قهپائی، بدیع‌الزمان. (1374). ریاض العابدین. اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مدنی شیرازی، سید علیخان. (1409). ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین (ع). اول. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
مسعودی، عبدالهادی. (1395). تفسیر روایی جامع. ج اول. قم: دارالحدیث.
ممدوحی کرمانشاهی، حسن. (1383). شرحی بر دعاهای صحیفه سجادیه. شهود و شناخت. اول. قم: بوستان قم.