نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

چکیده

حکمت ایوب موضوعی مشترک بین قرآن مجید و کتاب­ایوب است. پرسش پژوهش ویژگی حکمت ایوب در دو کتاب است. اهمیت موضوع پژوهش، تبیین یکی از اوصاف قرآن یعنی مهیمن بودن قرآن، گفت­و­گوی بین ادیانی، تنظیم هم­گرایی بینش دین­داران نسبت به حکمت ایوب است. فرضیه تحقیق ناهم­سویی­ نسبی گزارش ویژگی­هاست. روش پژوهش مطالعه تطبیقی آیات قرآن و فقرات کتاب ایوب، توصیف و تحلیل داده­هاست. دستاورد پژوهش؛ ویژگی حکمت ایوب در قرآن به لحاظ معطی، پاداش انفاق و نبی الهی است، به لحاظ دریافت، ایوب عبد نیکو، در اوج کمال و بینش الهی، صاحب بصیرت ژرف، یاور خردمندان، محسود شیطان و مؤثر نشان است. به لحاظ محتوای، هماهنگی کامل حکمت­عملی و نظری، خیر­کثیر، خطاناپذیر و حجت عقلانی بر نبوت ایشان نزد خردمندان است. در گزارش کتاب­ایوب، ایوب خدا ترس، پرسش­گر نا­شکیبا، معترض به عدالت­الهی، محسود شیطان، ناهماهنگی حکمت قبل از شهود و بعد از شهود در خطاناپذیری است. و تصریح متنی بر نبوت وی نیست. لذا مقایسه و تحلیل حکمت ایوب در دو کتاب، یکی از مصادیق حافظ بودن قرآن نسبت به کتابهای قبلی و رفع نواقص گزارش آنها می­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis of Job's Wisdom in the Holy Quran and the Book of Job of the Old Testament

نویسنده [English]

  • mohammad kavveh

Assistant Professor, Department of Islamic Studies, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Job's wisdom is the subject of the Qur'an and Job. The research question is the characteristic of Job's wisdom in two books. The importance of the subject of the research is to explain one of the attributes of the Qur'an, i.e., the protection aspect of the Qur'an, religious dialogue, the regulation and convergence of religious people's vision towards the wisdom of Job. The hypothesis of the research is the relative inconsistency of the report of the features in both books. The research method is the comparative study of the verses of the Quran and the verses of the Book of Job, then description and analysis of the data. Research achievement; Job’s or Ayyub's wisdom in the Qur'an is in terms of the giver of charity and a divine prophet, in terms of the receiver, Ayyub is at the peak of divine perfection and vision, a possessor of deep insight, a helper of the wise, envious and effective. In terms of content, it is harmonious between practical and theoretical, good, infallible, and rational proof of his prophethood is among the wise. In the report of the Book of Job, Job is God-fearing, impatient questioner, objector to divine justice, jealous of Satan, there is no harmony between wisdom before intuition and infallibility after intuition. But there is no textual confirmation of his prophecy. Therefore, the comparison of Ayub's wisdom in two books is one of the examples of the Qur'an's memorization. And it fixes the shortcomings of the book of Job

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: "Wisdom"
  • "Job"
  • "Qur'an"
  • "Mohimen"
  • "Book of Job" and "Old Testament"
قرآن مجید. ترجمه محمد مهدی فولادوند.
کتاب مقدس. (1995م). (ترجمه تفسیری). انجمن بین المللی کتاب مقدس.
ابن فارس، احمد. (1299ه). معجم مقاییس اللغه. محقق عبد­السلام محمد هارون. بیروت: دارالفکر.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب. ج1. الطبعه الثالثه.  بیروت: دار بیروت.
ایزیدور اپستاین. (1385). یهودیت؛ بررسی تاریخی. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: چاپ اول. مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
بطرس، عبدالملک و همکاران. (1995م). قاموس الکتاب المقدس. قاهره: چاپ دهم. دارالثقافه.
تمیمی آمدی، عبد‌الواحد محمد. (1366). غررالحکم و دررالکلم. قم: چاپ اول. انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
(1410ق.). غرر الحکم و درر­الکلم‌. محقق سید مهدی رجائی. قم: چاپ 2. دار الکتاب الإسلامی.
جوادی آملی، عبدالله. (1387ش) ب. تسنیم. ج14. محقق عبدالکریم عابدینی. چاپ اول. قم: اسراء.
 (1388ش.). ادب و فنای مقربان. محقق محمد صفایی. ج6. چاپ اول. قم: اسراء.
 (1379ش). سیره پیامبران در قرآن. ج6. محقق علی اسلامی. چاپ دوم. قم: اسراء.
(1387ش.). ادب و فنای مقربان. محقق محمد صفایی. ج5. چاپ اول. قم: اسراء.
 (1385ش.) الف. تسنیم. ج6. محقق حسن واعظی محمدی. چاپ دوم. قم: اسرا.
 ( 1385ش). ب. تسنیم. ج9. محقق حین واعطی محمدی . قم: چلپ اول. اسرا.
حویزی، عبد علی بن جمعه. ( 1384ش). نورالثقلین. ج1. چاپ 2. قم: مکتب نگین.
حبیب، سعید. (بی­تا). المدخل الی الکتاب المقدس. قاهره: بی­چا. نشر الکنیسه الاسقفیه بالاشتراک مع مجمع الکناس فی الشرق الادنی .
خوئی، سید ابوالقاسم. (1375ش). بیان در علوم و مسایل کلی قرآن. ج1. ترجمة محمدصادق. نجفی و هاشم زاده هریسی. چاپ پنجم. خوی. دانشگاه آزاد خوی.
دهخدا، علی­اکبر. (1377). لغت نامه. زیر نظر دکتر محمد معین و سید جعفر شهیدی. چاپ دوم. تهران: انتشارات روزنه.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ه). محقق صفوان عدنان داودی. چاپ اول. لبنان: دار­الشامیه.
صادقی تهرانی، محمد. (1406ق). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن والسنه. چاپ2. قم: فرهنگ اسلامی.
صدوق، خصال. (1362ش). محقق و مصحح: علی اکبرغفاری. ج 2. ص 420. چاپ 2. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سید محمد حسین. (1390ه). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ دوم. لبنان- بیروت: مؤسسه الاعلمی للمبطوعات.
طبرسی، فضل بن حسن. (1412.ه). جوامع الجامع. مصحح ابوالقاسم گرجی. چاپ دوم. قم: حوزه علمیه قم. مرکز مدیریت.
علی اقایی­کن، حامد. (1388ش). کتاب حکمت: شامل کتاب ایوب.جامعه. غزل­های سلیمان و گزیده مزامیر. چاپ دوم. تهران. نشر نگاه معاصر.
فیومی، احمد بن محمد. (1977م). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی. چاپ دوم. قاهره: دار المعارف.
قدیانی، عباس. (1392). فرهنگ جامع ادیان. چاپ دوم. تهران: انتشارات آرون.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1387ش).الکافی. ج1. به اهتمام محمد حین الدرایتی. چاپ اول. قم: دار الحدیث للطباعه و النشر.
مجلسى، محمدباقر.(1392ش). ‏بحار الأنوار. چاپ پنجم. تهران: نشر اسلامیه‏.
محمدیان، بهرام. (1381). دایره­المعارف کتاب مقدس. مترجمین آلیس علیایی. مریم قبادی. کیانوس اخوین و بهرام محمدیان. تهران: چاپ اول. انتشارات سرخدار.
مستر هاکس. ( 1377). قاموس کتاب مقدس. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر
مصباح یزدی، محمدتقی.(1373ش). آموزش فلسفه. چاپ ششم. تهران: سازمان تبلیغات.
معرفت، محمد هادی. (1378ش). علوم قرآنی. چاپ اول. قم: مؤسسه انتشاراتی التمهید.
منشه. امیر. (1977). واژه های فرهنگ یهود. چاپ اورشلیم: انجمن جوامع یهوی- تل اویو- ایسرائل.
امیر یزدانی، حمیده. هوشنگی. حمیده. (1397). ویژگی­ها و کارکرد« حکمت» در کتاب مقدس عبری (تورات) و قرآن. فصلنامه مطالعات تطبیقی قرآن کریم و متون مقدس. بهار و تابستان. سال اول. شماره 1.
امینی، مریم. (1393). باز خوانی سنت فکری – کلامی در کتاب ایوب. اثر مریم امینی. معرفت ادیان. شماره 18.
حیدری، حسین و پاشایی، حسن. ( 1389). دگرگونی مفهوم حکمت در عهد قدیم و عهد جدید. ادیان و عرفان. پاییز و زمستان. سال 43. شماره 2.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم. (1384). حکمت و حکیم در عهد قدیم. قبسات. دی . سال دهم. شماره 35.
شاکر، محمد. (1399). تحلیلی تطبیقی از رنج ایوب بر اساس قرآن کرین و کتاب مقدس. پژوهش­نامه معارف.  سال دهم. تابستان. شماره 41.
غفاری، محمد و رمزی. ملیکا. (1400). تطبیق ساختار روایت در کتاب ایوبِ عهد عتیق و «حدیث محنت ایوب» در قصص قرآن عتیق نیشابوری با استفاده از نظریه گره ماس. ادب فارسی. دوره 11. شماره 2.