رامین محرمی؛ خدابخش اسداللهی؛ شکراالله پورالخاص؛ پیام فروغی راد
چکیده
هوش معنوی، کاربرد معنویّت برای پاسخگویی به نیازهای ذهنی و پرسشهای بنیادین هستیشناسانه است که بر پایة عقاید دینی بهکار گرفته میشود و نقش اساسی در تأمین سلامت روانی و هدفمند کردن زندگی دارد. اگرچه در پژوهشهای انجام گرفته در حوزة هوش معنوی به گروه سنّی بزرگسالان توجه فراوانی شدهاست، میتوان این نوع از هوش را با توجه به آموزههای ...
بیشتر
هوش معنوی، کاربرد معنویّت برای پاسخگویی به نیازهای ذهنی و پرسشهای بنیادین هستیشناسانه است که بر پایة عقاید دینی بهکار گرفته میشود و نقش اساسی در تأمین سلامت روانی و هدفمند کردن زندگی دارد. اگرچه در پژوهشهای انجام گرفته در حوزة هوش معنوی به گروه سنّی بزرگسالان توجه فراوانی شدهاست، میتوان این نوع از هوش را با توجه به آموزههای قرآنی در کودکان نهادینه کرد. یکی از روشهای این امر، بهرهگیری از شعر است. در پژوهش حاضر که به شیوة تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفتهاست، به بررسی هوش معنوی کودکان بر اساس شعر و مبتنی بر آموزههای قرآنی پرداخته میشود. به همین منظور، مؤلفههای هوش معنوی در شعر کودک واکاوی، و با استناد به آیههای قرآنی، کارکرد آن بررسی شدهاست. کاربرد هوش معنوی در شعر کودک باعث میشود که فضایل اخلاقی در کودکان پرورش یابد و او پاسخی متناسب با درک خود، نسبت به خدا و هستی بیابد و با اعتقاد به خدای آفریننده، در برابر سختیها بردبار باشد. مؤلفههای هوش معنوی در شعر کودک، منطبق با آموزههای قرآنی و با کارکرد تعلیمی است. از این رو، رهاورد وحی الهی برای پرورش روح کودک و تعالی بخشیدن به او برای شکوفایی، قابلیت و تواناییها در درک امور فرامادی است.