ابراهیم ابراهیمی؛ فاطمه دست رنج
چکیده
مفهوم جنگ و جهاد یکی از جستارهای چالش برانگیزی است که عدم فهم صحیح آن، پیامد های سوئی به دنبال داشته است. از آنجا که در آیات قرآن مفهوم جهاد، امری مقدس و متعالی به شمار میرود و قرآن کریم در آیات بسیار و تعابیر مختلف به این موضوع پرداخته است، تحلیل صحیح الگوی بیانی قرآن و نحوۀ کاربست افعال میتواند به فهم روشمند آیات جهاد مدد رساند. ...
بیشتر
مفهوم جنگ و جهاد یکی از جستارهای چالش برانگیزی است که عدم فهم صحیح آن، پیامد های سوئی به دنبال داشته است. از آنجا که در آیات قرآن مفهوم جهاد، امری مقدس و متعالی به شمار میرود و قرآن کریم در آیات بسیار و تعابیر مختلف به این موضوع پرداخته است، تحلیل صحیح الگوی بیانی قرآن و نحوۀ کاربست افعال میتواند به فهم روشمند آیات جهاد مدد رساند. از این رو در پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به تحلیل گفتمان افعال گفتاری در آیات جهاد پرداخته شد و این نتیجه حاصل آمد که باید برای رسیدن به فعل مضمون در سخن که همان مقصود گوینده است، به ترکیب جامعی از نظامهای گفتمانی بر آمده از افعال گفتاری، نظر داشت. از این رو نظامهای گفتمانی هوشمند، احساسی و رخدادی که با عنایت به افعال گفتاری آیات جهاد تحلیل شدهاند، در ترکیب با یکدیگر تحلیل گفتمان جامع آیات جهاد را روشن میسازند. این گفتمان، گفتمانی ارشادی است که در کنار گفتمان هوشمند، از فشارههای تنشی_عاطفی و احساسی و نیز گفتمان رخدادی مبتنی بر مشیت الهی نیز بهره میبرد. در واقع افعال گفتاری، به شکلگیری نظام گفتمانی هوشمند در آیات جهاد، کمک کرده و زمینه را برای انجام کنش، فراهم میکند. نظام گفتمانی احساسی نیز در قالب افعال گفتاری عاطفی و ترغیبی، گفتمان شور و شعور را کامل مینمایند. نظام گفتمانی رخدادی نیز در قالب افعال گفتاری تعهّدی به مرجعی فراتر و مانا اشاره دارد و روشن میسازد مشیّت الهی، نصرت و یاری مجاهدان در راه خداست.
سیّد عبدالرّئوف افضلی
چکیده
نوشتار پیش رو، به بحث اسلام و خشونت میپردازد. بحث اسلام و خشونت، بحث دیرینهای است، امّا در پی تحوّلات یکی دو دهة أخیر در جهان، بهویژه جهان اسلام، رخ داده، توجّه جهانیان، خصوصاً غربیها، بیشتر به این موضوع جلب شده است و بسیاری با استفاده از این وضعیّت، تعالیم اسلامی را مورد هجمه قرار میدهند. نوشتار حاضر، دیدگاههای موجود دربارة ...
بیشتر
نوشتار پیش رو، به بحث اسلام و خشونت میپردازد. بحث اسلام و خشونت، بحث دیرینهای است، امّا در پی تحوّلات یکی دو دهة أخیر در جهان، بهویژه جهان اسلام، رخ داده، توجّه جهانیان، خصوصاً غربیها، بیشتر به این موضوع جلب شده است و بسیاری با استفاده از این وضعیّت، تعالیم اسلامی را مورد هجمه قرار میدهند. نوشتار حاضر، دیدگاههای موجود دربارة اسلام و خشونت و دلایل آنها را مطرح و بررسی، و در پایان، نویسنده دیدگاه برگزیدة خود را ارائه میکند. بر اساس این دیدگاه، اسلام نه صرفاً دین جنگ و خشونت است و نه صرفاً دین صلح و نرمش. بسته به شرایط، اسلام از هر یک از این دو وضعیّت برای رسیدن به هدف خود استفاده میکند. هدف اسلام، رهایی بشر از اسارتهای درونی و بیرونی برای رسیدن به کمال و خودشکوفایی است. کمال انسان در بندگی خداست. بندگی خداوند اوج آزادگی است. وقتی انسان به مقام بندگی میرسد، خود را از رذایل تخلیه و به کمالات تحلیه میکند. اسلام با زدودن موانع بیرونی و درونی و فراهم آوردن زمنیة بندگی خدا، در واقع، از یک سو، انسان را که فطرتاً به دنبال دینداری و عبودیّت است، از سرگردانی و حیرانی نجات میبخشد و او را به سمت و سوی یک قطب خاص رهنمون میگردد و از سوی دیگر، او را با وصل کردن به وجود بیکران الهی از هر گونه محدودیّتی میرهاند و قابلیّتهای او را به فعلیّت میرساند.