نوع مقاله : علمی - ترویجی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه مازندران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث - دانشگاه مازندران
چکیده
اندیشمندان از همان ابتدای نزول قرآن سعی بر فهم و تفسیر قرآن داشتهاند؛ اما بیتوجهی و گاه نادیده انگاشتن گونههای مختلف روایات تفسیری، آنان را بهدشواری همچون تفسیر به رأی مبتلا کرده است. این نوشتار بهمنظور آشکار کردن جایگاه گونههای روایی در تفسیر و کارآمدی آن به شرح و تبیین اندیشههای علامه طباطبایی و دو تن از شاگردان ایشان یعنی آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی با روش توصیفی – تحلیلی پرداخته است. در بخشهایی از تفسیر المیزان و نگاشتههای شاگردان علامه طباطبایی، نخست ممکن است برای برخی چنین شبهه شود که آنان از روش قرآن به قرآن عدول کردهاند؛ اما در بررسیهای صورت گرفته نمایان شد که آنان نهتنها از بنیاد نخستین خویش عدول نکردهاند؛ بالاتر از آن، روایات را بهعنوان مؤید و مفسر قرآن پنداشتهاند و در تفاسیرشان بهخصوص در آیهی 3 سورهی مائده و 33 سورهی احزاب از پنج گونه روایات تفسیری یعنی، أ. روایات بیانگر مصداقهای واژگان و تعابیر قرآنی؛ ب. تبیین مفاد آیات؛ ج. تعیین مصادیق خاص آیات؛ د. تعیین واژگان در جزییات مباحث فقهی؛ ذ. تعیین جایگاه آیه و تناسب آن بهره بردهاند، پس گونههای روایی جایگاهی مولدی دارند، بدین معنا که گونههای روایی مولد و ایجادکنندهی نقشهای روایی در تفسیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of the position of narrative types in commentary from the perspective of Allamah Tabatabai, Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Mesbah Yazdi (with emphasis on verse 3 Al-Maedeh and 33 Al-Ahzab)
نویسندگان [English]
- mohammad sharifi 1
- Babak Hadian Heidary 2
1 UMZ
2 دانشجوی کارشناسی ارشد- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث - دانشگاه مازندران
چکیده [English]
Many scholars have tried to interpret the Qur'an in different periods of ancient writing; But neglecting and sometimes overlooking the various types of interpretative narratives has infected them with the issue of interpreting the vote.In order to reveal the position of narrative types in its interpretation and effectiveness, this paper describes and explains the ideas of Allamah Tabatabai and two of his disciples namely Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Mesbah Yazdi through a descriptive-analytical method. In parts of Al-Mizan's commentary and the writings of Allamah Tabatabai's disciples, it may first be doubted to some that they have diverted from the Koran to the Koran;But it turned out in the surveys that they have not only gone beyond their original foundation; Moreover, they have considered the traditions as confirmatory and interpreter of the Quran, and in their interpretations, especially in verse 3 of the Surah, Ma'ideh and 33 surahs of the Al-Ahzab of five types of narrative traditionsThat is, a. The traditions express the instances of the Qur'anic words and expressions; Explaining the provisions of the verses; C. Determine the specific instances of verses; Definition of the terms in the details of the Shari'a jurisprudential jurisprudence; Determine the position of the verse and its appropriateness Thus, the narrative species have a productive place, that is, productive narrative species create the narrative roles in the interpretation.
کلیدواژهها [English]
- Interpretative narrations
- Allameh Tabatabai
- Ayatollah Javadi Amoli
- Ayatollah Mesbah Yazdi
- Verse 3 and Verse 33 Surah Al-Ma'edeh and Al-Ahzab