علمی - ترویجی
حسن خیری؛ محمد یاسین بصیرت
چکیده
جامعهشناسی معاصر، فرهنگ را برگرفته از جامعه تحلیل میکند. جامعهپذیری در نظام اجتماعی اسلامی، متناسب با فرهنگ اسلامی میباشد. ازاینرو، پرداختن به جامعهپذیری در نظام اجتماعی از نگاه منابع اسلامی ضروری است. در نظام اجتماعی قرآن، جامعهپذیری به عنوان مهمترین منبع، مسئلة پژوهش بودهاست. ازاینرو، سؤال اصلی این است که جامعهپذیری ...
بیشتر
جامعهشناسی معاصر، فرهنگ را برگرفته از جامعه تحلیل میکند. جامعهپذیری در نظام اجتماعی اسلامی، متناسب با فرهنگ اسلامی میباشد. ازاینرو، پرداختن به جامعهپذیری در نظام اجتماعی از نگاه منابع اسلامی ضروری است. در نظام اجتماعی قرآن، جامعهپذیری به عنوان مهمترین منبع، مسئلة پژوهش بودهاست. ازاینرو، سؤال اصلی این است که جامعهپذیری در نظام اجتماعی قرآن چگونه است؟ برای روشن شدن این بحث، تبیین شدهاست که اساس نظام اجتماعی قرآن را باورها، ارزشها و هنجارهای دینی تشکیل میدهد. عملیاتی شدن این مجموعة فرهنگی در نظام اجتماعی با جامعهپذیری است. روش تحقیق کیفی، توصیفیـ تحلیلی اسنادی با بهرهگیری از تفسیر بودهاست و با رویکرد مفهومی و نظری، مفاهیم نظام اجتماعی و جامعهپذیری و اهداف آن شناسایی، و به عناصرجامعهپذیری شامل (روش، محتوی و عوامل) پرداخته شدهاست. در این عناصر، موارد از روش آموزشی، تقلید و تأثیرپذیری از گروه مرجع و در محتوی، بخش فرهنگشناختی شامل باورها، ارزشها و هنجارها، و عوامل جامعهپذیری، مانند خانواده، آموزش و پرورش، همسالان و رسانههای جمعی توضیح داده شدهاند و موارد از آیات قرآن متناسب بابحثها، مطرح و تبیین شدهاند. نتیجة تحقیق حاضر این بوده که جامعهپذیری در نظام اجتماعی قرآن مبتنی بر نظام الهی توحیدی است. از این نظر، همة آموزههای اجتماعی پذیرفتنی نیست، بلکه فرایند جامعهپذیری متناسب با فرهنگ قرآنی در باورها، ارزشها و هنجارها میباشد.
علمی - ترویجی
محمد شریفی؛ بابک هادیان حیدری
چکیده
اندیشمندان از همان ابتدای نزول قرآن سعی بر فهم و تفسیر قرآن داشتهاند؛ اما بیتوجهی و گاه نادیده انگاشتن گونههای مختلف روایات تفسیری، آنان را بهدشواری همچون تفسیر به رأی مبتلا کرده است. این نوشتار بهمنظور آشکار کردن جایگاه گونههای روایی در تفسیر و کارآمدی آن به شرح و تبیین اندیشههای علامه طباطبایی و دو تن از شاگردان ایشان ...
بیشتر
اندیشمندان از همان ابتدای نزول قرآن سعی بر فهم و تفسیر قرآن داشتهاند؛ اما بیتوجهی و گاه نادیده انگاشتن گونههای مختلف روایات تفسیری، آنان را بهدشواری همچون تفسیر به رأی مبتلا کرده است. این نوشتار بهمنظور آشکار کردن جایگاه گونههای روایی در تفسیر و کارآمدی آن به شرح و تبیین اندیشههای علامه طباطبایی و دو تن از شاگردان ایشان یعنی آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی با روش توصیفی – تحلیلی پرداخته است. در بخشهایی از تفسیر المیزان و نگاشتههای شاگردان علامه طباطبایی، نخست ممکن است برای برخی چنین شبهه شود که آنان از روش قرآن به قرآن عدول کردهاند؛ اما در بررسیهای صورت گرفته نمایان شد که آنان نهتنها از بنیاد نخستین خویش عدول نکردهاند؛ بالاتر از آن، روایات را بهعنوان مؤید و مفسر قرآن پنداشتهاند و در تفاسیرشان بهخصوص در آیهی 3 سورهی مائده و 33 سورهی احزاب از پنج گونه روایات تفسیری یعنی، أ. روایات بیانگر مصداقهای واژگان و تعابیر قرآنی؛ ب. تبیین مفاد آیات؛ ج. تعیین مصادیق خاص آیات؛ د. تعیین واژگان در جزییات مباحث فقهی؛ ذ. تعیین جایگاه آیه و تناسب آن بهره بردهاند، پس گونههای روایی جایگاهی مولدی دارند، بدین معنا که گونههای روایی مولد و ایجادکنندهی نقشهای روایی در تفسیرند.
علمی - ترویجی
محمد حسن رستمی؛ سید مرتضی حسینی شیرگ
چکیده
قرآن کریم علاوه بر دربرداشتن مفاهیم هدایتی و اعتقادی، سرشار از زیباییهای هنری میباشد. در آیه آیه این کتاب مقدس میتوان زیباییهای هنری را مشاهده کرد. از مهمترین هنرهایی که در آیات قرآن به چشم میخود، هنرتصویرآفرینی میباشد. آیات بسیاری از قرآن دربردارنده این هنر میباشند و قرآن کریم مفاهیم و مطالب مهم و عمیقی را با استفاده ...
بیشتر
قرآن کریم علاوه بر دربرداشتن مفاهیم هدایتی و اعتقادی، سرشار از زیباییهای هنری میباشد. در آیه آیه این کتاب مقدس میتوان زیباییهای هنری را مشاهده کرد. از مهمترین هنرهایی که در آیات قرآن به چشم میخود، هنرتصویرآفرینی میباشد. آیات بسیاری از قرآن دربردارنده این هنر میباشند و قرآن کریم مفاهیم و مطالب مهم و عمیقی را با استفاده از این هنر برای مخاطبان بیان کرده است. از جمله مواردی که بهرهجستن از این هنر در آن نمود ویژهای دارد، اسماء قرآنی قیامت میباشد. خداوند متعال در قرآن کریم برای بیان معارف مربوط به معاد و قیامت اسامی فراوانی را برای آن روز ذکر نموده است. از جلوههای زیبای هنری این تصاویر میتوان به استفاده از هنر تصویر آفرینی در اسماء قرآنی قیامت اشاره کرد. بیان وقایع طبیعی قیامت، بیان حالات جسمی و روحی انسان در قیامت از مهمترین معارفی هستند که قرآن کریم در قالب اسماء قیامت و با بهرهجستن از هنرتصویرآفرینی به بیان آن پرداخته است. استفاده از تشبیه، تمثیل، استعاره و کنایه از مهمترین روشهای قرآن برای تصویرآفرینی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای بنیادی است که به روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانهای تدوین شده است. کلمات کلیدی: قرآن، معاد، اسماء قیامت، تصویر آفرینی.
علمی - ترویجی
مهدی جلالوند؛ بهزاد جلالوند
چکیده
افکار انسانی علاوه بر نوع تربیت و عوامل تأثیرگذار محیط مادی، متأثر از ماوراءالطبیعه هستند، که بر وجود معنوی انسان تأثیرگذار است و ازجمله این عوامل الهام و تلقیناند، که در لسان آیات و روایات الهامات و تلقینها، از جانب فرشته و شیطان به انسان میرسد. خواطرِ از جانب شیطانکه انسان را به گمراهی میکشاند و افکاری از جانب فرشته که ...
بیشتر
افکار انسانی علاوه بر نوع تربیت و عوامل تأثیرگذار محیط مادی، متأثر از ماوراءالطبیعه هستند، که بر وجود معنوی انسان تأثیرگذار است و ازجمله این عوامل الهام و تلقیناند، که در لسان آیات و روایات الهامات و تلقینها، از جانب فرشته و شیطان به انسان میرسد. خواطرِ از جانب شیطانکه انسان را به گمراهی میکشاند و افکاری از جانب فرشته که انسان را به اعمال صالح متمایل میگرداند. قرآن کریم مفاهیمی که به دل القا میشود را کلام؛ و آنچه از شیطان به دلهای آدمیان خطور میکند، کلام، قول، امر، وسوسه، وحی و وعده خوانده است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی، رابطه نفوذ شیطان با ادراکات انسان در تعابیر مستفاد آیات قرآن را سؤال خود قرار داده و با مراجعه به کتب تفسیری به فحص و بحث برای پاسخ به این سؤال پرداخته است. آیات زیادی در قرآن کریم صراحتاً اذعان به دشمنی شیطان داشته و یا به تعبیری، مبدأ فاعلی شر معرفی میکند و قلمرو اغوا و اضلال شیطان، ادراک انسانی و ابزار کار او عواطف، احساسات، غرایز، امیال و صفات نفسانی بشری است که در آیات قرآنی مورد اشاره قرارگرفته است.
علمی - ترویجی
کاوس روحی برندق؛ محمد آسنجرانی؛ علی بیدسرخی
چکیده
قرآن کریم در آیات متعددی به فلسفه آفرینش با تعبیر« بالحق» اشاره نموده است. مفسران دیدگاه های گوناگونی را در تبیین فلسفه آفرینش هستی در ذیل آیات دربردارنده این تعبیر بیان داشته اند که به طور کلی عبارت اند از ؛ 1-آفرینش صواب 2-آفرینش با کلام حق 3-آفرینش حکیمانه 4-آفرینش مبتنی بر عدل و انصاف 5- آفرینش هدفدار، که این دیدگاه ها قابل نقد ...
بیشتر
قرآن کریم در آیات متعددی به فلسفه آفرینش با تعبیر« بالحق» اشاره نموده است. مفسران دیدگاه های گوناگونی را در تبیین فلسفه آفرینش هستی در ذیل آیات دربردارنده این تعبیر بیان داشته اند که به طور کلی عبارت اند از ؛ 1-آفرینش صواب 2-آفرینش با کلام حق 3-آفرینش حکیمانه 4-آفرینش مبتنی بر عدل و انصاف 5- آفرینش هدفدار، که این دیدگاه ها قابل نقد و بررسی اند، که در میان دیدگاه پنجم، با در نظر گرفتن اصل معنایی و تقابل واژه حق با واژهای با باطل، لعب و لهو در قرآن کریم صحیح میباشد از سوی دیگر از میان موارد چهارگانهی؛ 1-دلالت داشتن آفرینش بر توحید وکمالِ قدرت خداوند ، 2-آفرینش مبتنی بر دین و تکالیف الهی، 3-آفرینش مبتنی بر منافع و مصالح بندگان و فضل برآنان، 4-آفرینش مبتنی بر غایت حقیقی، که مفسران درتعیین مراد از آفرینش هدفدار بیان داشته اند. مورد چهارم با توجه به اصل معنایی واژه حق و کاربرد و تقابل آن با باطل و لعب در عرف قرآن کریم و از حیث مفاد آیات مربوطه و سیاق آیات قرآن کریم، بهتر از سایر دیدگاه ها میباشد.
مقاله پژوهشی
فهیمه گلپایگانی؛ سید حسین حسینی کارنامی؛ سید علی اکبر ربیع نتاج
چکیده
از پندارهای مغرضانه برخی مستشرقان که تحت لوای به چالش کشیدن قرآن مطرح شده، تقابل ظاهری فحوای برخی آیات است. «عصمت انبیا» یکی از این موارد می باشد که در آیات متعددی بر آن تأکید شده است. در مقابل؛ برخی دیگر از آیات که در عرف مفسران به «آیات عتاب» مشهور گشته اند، آن گونه که از ظاهر آنها نیز برداشت می گردد، با موضوع عصمت منافات ...
بیشتر
از پندارهای مغرضانه برخی مستشرقان که تحت لوای به چالش کشیدن قرآن مطرح شده، تقابل ظاهری فحوای برخی آیات است. «عصمت انبیا» یکی از این موارد می باشد که در آیات متعددی بر آن تأکید شده است. در مقابل؛ برخی دیگر از آیات که در عرف مفسران به «آیات عتاب» مشهور گشته اند، آن گونه که از ظاهر آنها نیز برداشت می گردد، با موضوع عصمت منافات داشته و این دو ناسازگار جلوه می نمایند. نوشتار حاضر سعی می کند با هدف پاسخ گویی به این شبهه، بر اساس مطالعه توصیفی تحلیلی شصت و پنجمین آیه سوره زمر: (و لقد اوحی الیک و الی الذین من قبلک لئن اشرکت لیحبطن عملک و لتکونن من الخاسرین) در منابع فریقین؛ ضمن بیان مفهوم عصمت و تبیین وجه توحیدی جهت آیه، نظریات مفسرانی که خطاب را کنایی و یا حقیقی می دانند مطرح نموده و نظر به کارکردهای بلاغی و سیاق؛ به شبهه زدایی مسأله تعارض آیه با بحث عصمت بپردازد.
مقاله پژوهشی
سردار بافکر
چکیده
چکیده ذکر یکی از زیباترین جلوههای ارتباط عاشقانه با خداوند است که تداوم آن، روح را شاداب نگه میدارد و زنگار گناهان را از روى دل مىزداید و در سیر و سلوک و شکوفا شدن استعدادهای نهفتۀ بشری نقش اساسی و بنیادی بر عهده دارد. هر قدر آیینۀ دل از زنگار اعمال و عقاید باطل پاکتر و رویِ دل به سوی خورشید الوهیت بیشتر باشد، آثار ذکر شدیدتر ...
بیشتر
چکیده ذکر یکی از زیباترین جلوههای ارتباط عاشقانه با خداوند است که تداوم آن، روح را شاداب نگه میدارد و زنگار گناهان را از روى دل مىزداید و در سیر و سلوک و شکوفا شدن استعدادهای نهفتۀ بشری نقش اساسی و بنیادی بر عهده دارد. هر قدر آیینۀ دل از زنگار اعمال و عقاید باطل پاکتر و رویِ دل به سوی خورشید الوهیت بیشتر باشد، آثار ذکر شدیدتر خواهد بود. در این جستار نقش انواع ذکر، در آرامش و سلامتی جسمی و روحی و تکامل معنوی انسان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. پژوهش، بر اساس نحوۀ کاربرد انواع ذکر در قرآن کریم و آثار مهم عرفانی و ملاحظۀ دیدگاههای صاحبنظران و دریافت بیواسطه از آنها به روش تحلیل محتوای این آثار صورت گرفته است. نتیجه کلی مقاله این است که ذکر و یاد خداوند در سازندگى روحى و اخلاقى انسان مؤثر بوده و در نهایت موجب تعالی و کمال آدمی میشود.