نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مطالعات خانواده و زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی زنان، دانشگاه ادیان، قم، ایران

چکیده

مسألۀ عدل به ‌مثابۀ یکی از مبنای اصلی کلامی در زمینۀ خوانش مناسبات میان دو جنس از منظر قرآن کریم در میان اندیشه‌ورزان زن مسلمان جایگاه خاصی پیداکرده است. به گونه‍ای که یکی از مبانی اصلی خوانش‌های زنانه‌نگر نوین از قرآن کریم، اتکای بر عدل به مثابه یک مبنای کلامی است. دغدغه زنان نواندیش مسلمان نسبت به عدل و زدودن خوانش‌های مذکرمحور از قرآن، سبب شده است ایشان، نکوهش زنانگی و درجه دومی بودن زن در تفاسیر سنتی را معلول محوریت احادیث در تفسیر قرآن کریم، اشتباهات انسانی مفسرین و در نظر نگرفتن رویکرد تدریجی قرآن برای اصلاح جامعه به سمت برابری بدانند. در مقابل برخی مجتهدین شیعی، با قبول هویت انسانی یکسان دو جنس، عدالت را در اتخاذ رویکردهای متناسب با تفاوت‌های جنسیتی در قالب حقوق و تکالیف، در حیطه‍های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌دانند. بنابراین هر دو دیدگاه عدالت خداوند نسبت به زنان در قوانین را مطمح نظر دارند ولی زنان نواندیش قائل به عدالت مساواتی و متفکران شیعی، عدالت استحقاقی هستند. این پژوهش به روش تحلیلی-تطبیقی، عدالت در روابط بین دو جنس در قرآن ازنظر اندیشمندان شیعه و خوانش‍های زنانه‌نگر را بررسی‌ می‍نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

"Explanation and Citicism of the Interpretation of Women's Readings of the Qur'an on "Justice as a Theological Basis for Interpretation"

نویسندگان [English]

  • Mohsen badreh 1
  • kosar mirzaei 2

1 Alzahra University faculty member Assistant Professor of the Department of Family and Women's Studies

2 Ph.D. Student of Islamic Women Studies, University of Religions, Qom, Iran

چکیده [English]

Adl, as one of the theological foundations of reading the relationship between the two sexes from the perspective of the Holy Quran, has found a special place among Muslim women thinkers. In such a way that one of the main foundations of modern feminist readings of the Holy Qur'an is reliance on justice as a theological basis, new-thinking women consider the condemnation of femininity in traditional interpretations as a result of the centrality of hadiths in the interpretation of the Qur'an, the human mistakes of the commentators, and not considering the gradual approach of the Qur'an towards equality. Some Shiite mujtahids, by accepting the same human identity of both sexes, consider justice in adopting appropriate approaches to gender differences in the form of rights and duties, in individual, family, and social fields. In this context, neo-thinking women believe in egalitarian justice and Shia thinkers believe in meritorious justice. This research examines the justice between the two sexes in the Qur'an from the point of view of Shia thinkers and feminist readings using an analytical-applied method

کلیدواژه‌ها [English]

  • "

Ali, Kecia (2006), Sexual ethics and Islam, The Maple-Vail Book Manufacturing Group Braintree, MA, USA.

-Barlas, Asma .(2002). Beleiving women in Islam Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’a¯n , United States of America, First edition.

Hassan, Riffat, (1999). Feiminism in Islam [in Feiminism and World Religion
edited by Arvind Sharma]
, New York, State university of New York

 

The Holy Quran.

Ahmed, Leila. (2016). Women and gender in Islam. Fatemeh Sadeghi. second edition. Tehran: Negah Moaser.

Aghajani, Nasraleh. (2009). "The challenge of feminism with gender justice". Strategic studies of women. Period 12. No. 46. P. 7-48.

Al Barzanji, Nemat Hafez. (2004). A new recitation of the Qur'an: Al-Hawiyah al-Tawhiyyah for the Marah. Anas Rifai. University Press of Florida.

Badreh Mohsen. (2015). A dialogue between Islam and feminism. Edition 2. Tehran: Arma.

Badreh, Mohsen. Mirkhani, Ezzat Al-Sadat and Tuba Shakeri Golpayegani. (2019). "Analysis and criticism of Fazlur Rahman's theoretical framework as a methodological basis for some feminist readings of the Qur'an". Women and family studies. Period 8. Vol. 2. P. 9-35.

Daneshfard, Nafiseh. (2018). "Explanation of Fazlur Rahman's interpretative theories and its effect on women's readings of the Qur'an". Women's Studies Master's Course. Tehran: Al-Zahra University.

Dehkhoda Ali Akbar (1962). Dictionary. C. 32. Tehran. University of Tehran.

Hedayatullah, Aisha. (2021). Feminist Margins of the Qur'an. Translated by Marzieh Mohassas and Nafisa Danesh Fard. First edition, Tehran: Kargadan.

Hedayatnia, Faraj-Allah. (2013). "Theoretical foundations of deserving justice in women's rights". Islamic law. Year 11. Number 42. 63-39

Javadi Amoli, Abdullah. (2007). Woman in the mirror of beauty and glory. beta Qom: Isra.

Kodkhodaei, Mohammadreza and Sabeti-Najad, Mohammadreza. (2013). "Formulation of Women's Studies in Al-Mizan", Cultural and Social Knowledge, No. 2, 107-130.

Marnesi, Fatima. (1997). The dreams of al-Nisa al-Harim. First Edition. Damascus: Ward for Printing and Publishing and Al-Tawzi'ah.

Misbah Yazdi, Mohammad Taghi. (2009) . A brief look at human rights from the perspective of Islam. Qom. Imam Khomeini Educational and Research Institute (RA).

Motahari, Morteza. (2012). Women's rights system in Islam. Print 67. Qom: Sadra.

_________. (1999). Collection of works. Volume 19. First edition. Tehran.: Sadra.

_________. (2007). justice of God. Edition 26. Tehran: Sadra.

_________. (2002). Notes of Martyr Motahari. Tehran: Sadra.

Moien, Mohammad (2000). Farhang. 16th edition. Tehran: Amirkabir.

Mousavi, Matine Sadat. (2011). "A woman-centered reading of the moral propositions of the Qur'an". Ethical magazine. second year. Number six.

Nasri, Abdullah. (2002). "Abuzid and reading the text in the historical horizon". Qobsat. (Institute of Islamic Culture and Thought) Volume 7. No. 23, pp. 105-94.

_________. (2003). "Right and justice in the thought of Professor Motahari". clamps (Institute of Islamic Culture and Thought). Vol. 28, pp. 221-203.

Paktchi, Ahmed. (2012). Research method with an emphasis on Quranic and Hadith sciences, Tehran: Imam Sadiq University (AS).

Parsa, Forough. (2014). "Feminist reading of the Qur'an". Research journal of women. No. 4. pp. 51-71.

Tabatabaei, Seyyed Mohammad Hossein.(N.d). Al-Mizan in Tafsir al-Qur'an. Volume 1. 4. nd. Qom: Jama'ah al-Madrasin in Al-Hawza Al-Elmiya.

Wadud, Ameneh. (1994). Criticism and translation of the Qur'an and women. Aghagolzadeh Ferdows and others. Tehran: Elmi.

Zainuddin, Nazira. (1967). Al-Safur and Al-Hijab. Beirut. School of Fouad Asad Khairullah.

.

 

استناد به این مقاله: بدره، محسن.، میرزایی، کوثر. (1402). تبیین و نقد ابتنای خوانش‌های زنانه از قرآن بر «عدل به مثابه یک مبنای کلامی برای تفسیر»، فصلنامه علمی پژوهش‌نامه معارف قرآنی، 14(53)، 169-200.  

DOI: 10.22054/RJQK.2302.2785

 Quranic Knowledge  Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

منابع
قرآن کریم.
احمد، لیلا. (1396). زنان و جنسیت در اسلام. فاطمه صادقی. چاپ دوم. تهران: نگاه معاصر.
آقاجانی، نصراله. (1388). «چالش فمینیسم با عدالت جنسیتی». مطالعات راهبردی زنان. دوره 12. ش 46. ص 48-7.
البرزنجی، نعمت حافظ. (2004). قراءه جدیده للقرآن: الهویه الذاتیه للمرأه. أنس رفاعی.University Press of Florida.
پاکتچی، احمد. (۱۳۹۱). روش تحقیق با تأکید بر علوم قرآن و حدیث، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
پارسا، فروغ. (1394). «قرائت زنگرایانه از قرآن». پژوهشنامه زنان. شماره 4. ص71-51.
بدره. محسن. (1395). گفتگویی میان اسلام و فمینیسم. چاپ 2.تهران: آرما.
بدره، محسن. میرخانی، عزت‍السادات و طوبی شاکری گلپایگانی. (1399). «تحلیل و نقد شاکله نظری فضل الرحمن به‌مثابه مبنایی روش‌شناختی برای برخی خوانشهای زنانهنگر از قرآن». مطالعات زن و خانواده. دوره 8. ش 2. ص 35-9.
جوادی آملی، عبدالله. (1386). زن در آیینه جمال و جلال. بی‌تا . قم : اسراء.
دانش فرد، نفیسه. )1398(. «تبیین نظریات تفسیری فضل الرحمن و تأثیر آن بر خوانش‌های زنانه از قرآن» .دوره کارشناسی ارشد مطالعات زنان. تهران: دانشگاه الزهرا.
دهخدا. علی‌اکبر .(1341).لغت‌نامه. ج 32. تهران. دانشگاه تهران.
زین‌الدین، نظیره. (1346ه.ق). السفور و الحجاب . بیروت. مکتبه فؤاد اسعد خیرالله.
طباطبایی، سید محمدحسین. المیزان فی تفسیر القرآن . جلد 1. 4. بی‍تا. قم: جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه.
کدخدایی، محمدرضا و زیبایی‍نژاد، محمدرضا. (1393). «صورت‍بندی مطالعات زنان در المیزان»، معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 2، 130-107.
مرنیسی، فاطمه. (1997). أحلام النساء الحریم. چاپ اول. دمشق: ورد للطباعه والنشر و التوزیع.
مصباح یزدی، محمدتقی.(1388) . نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام.قم. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مطهری، مرتضی.(1392). نظام حقوق زن در اسلام . چاپ 67. قم: صدرا.
_________. (1378) .مجموعه آثار. ج 19. چاپ اول. تهران.: صدرا.
_________. (1386). عدل الهی. چاپ 26. تهران: صدرا.
_________. (1381). یادداشتهای شهید مطهری. تهران: صدرا.
معین، محمد .)1379( . فرهنگ. چاپ 16. تهران: امیرکبیر.
موسوی، متینه سادات. (1391). «قرائتی زنمحور از گزارههای اخلاقی قرآن». نشریه اخلاق. سال دوم. شماره ششم.
نصری، عبدالله. (1381). «ابوزید و قرائت متن در افق تاریخی». قبسات .(پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)  دوره 7. ش 23. صص 105-94.
_________. (1382). «حق و عدالت در اندیشه استاد مطهری». قبسات. (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی). ش 28، صص 221-203.
ودود، آمنه. (1494). نقد و ترجمه قرآن و زن. آقاگل زاده. فردوس و دیگران. تهران: علمی.
هدایت‌الله، عایشه. (1400). حاشیه‌های فمینیستی قرآن. ترجمه مرضیه محصص و نفیسه دانش فرد. چاپ اول تهران: کرگدن.
هدایت‌نیا، فرج‍الله. (1393). « مبانی نظری عدالت استحقاقی در حقوق زنان». حقوق اسلامی. سال 11. شماره 42. 63-39