نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی

چکیده

در نگرش تفسیری آیه الله خامنه ای، اعتقاد به توحید از مهمترین مبانی شکل گیری جامعه ولایی است، از جمله مراتب توحید، توحید در ربوبیت الهی است، ربوبیت الهی شوون مختلفی دارد که از جمله شوون و مراتب آن، توحید در تشریع، حاکمیت و اطاعت است که اِعمال آن با تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، امکان پذیر است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش‌شناسی توصیفی - تحلیلی و سازماندهی علمی، با هدف تحلیل جامعه ولایی، به بررسی و تحلیل سؤال اصلی موضوع این پژوهش: «با تکیه بر آرای تفسیری آیه الله خامنه ای، مبانی و ویژگی های جامعه ولایی چگونه در قرآن مطرح شده است؟» می‌پردازد. مهمترین دستاورد موضوع این پژوهش این است، در مبنای توحیدی، تنها خداست که حق تصرف کامل در افعال انسان و تشریع را داراست و این حق را از طریق تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، عملی می سازد. یعنی خداوند، در راستای توحید در ربوبیتش با دادن اذن ایجاد حکومت دینی به پیامبران و امامان معصوم و فقهای واجد شرایط، به عنوان امامان جامعه، حق انحصاری خود در حاکمیت و ولایت را، اِعمال می کند. امامانی که با اذن الهی محور شکل گیری جامعه ولایی اند که دارای سه ویژگی مهم، حفظ وابستگی‌های داخلی و نفی وابستگی‌های خارجی و وجود امام، ست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The foundations and characteristics of the state society in the Quran with emphasis on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei

نویسنده [English]

  • ghafar shahedi

hyatalmi

چکیده [English]

In the interpretation view of Ayatollah Khamenei, belief in monotheism is one of the most important foundations for the formation of a state society, among the levels of monotheism is monotheism in divine lordship, divine lordship has various levels, including levels and levels of monotheism in legislation, sovereignty and It is obedience that can be practiced by forming a state community centered on the Imam. The current research, using the descriptive-analytical methodology and scientific organization, with the aim of analyzing the provincial society, investigates and analyzes the main question of the subject of this research: "Relying on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei, how are the foundations and characteristics of the provincial society in the Quran Has it been raised?" will pay. The most important achievement of the subject of this research is that, based on monotheism, only God has the right to fully control human actions and legislation, and he implements this right through the formation of a state society centered on the Imam.That is, in the direction of monotheism in His Lordship, by giving the permission to establish a religious government to the infallible prophets and imams and qualified jurists, as the imams of the community, God exercises his exclusive right to rule and rule. The imams who, with divine permission, are the center of the formation of the state society, which has three important characteristics, maintaining internal dependencies and negating external dependencies and the existence of an imam

کلیدواژه‌ها [English]

  • state society"
  • " characteristics"
  • " foundations"
  • " Imam "
  • " Ayatollah Khamene
قرآن کریم، (1376)، ترجمه محمد مهدی فولادوند، نهران، دارالقرآن الکریم.
ابن منظور، حمد بن مکرم بن على. أبوالفضل، جمال الدین ابن منظور الأنصاری الرویفعى الإفریقى. (1414 ق). لسان­العرب. الطبعه الثالثه. بیروت: دار صادر.
احمد بن محمد بن على المقرى فیومی. (١٤١٤ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. قم: دار الهجره.
امام خمینی، روح­الله. (۱۳۷۸). سروش ملکوتی (متن وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی). چاپ دوم. تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حضور.
 (۱۳۷۹). ولایت فقیه.چاپ دهم. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.
بازرگان، مهدی. (۱۳۷7). آخرت و خدا: هدف رسالت انبیا. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
حائری، مهدی. (1394). حکمت و حکومت. انگلیس: شادی.
حسینی خامنه‌ای، سید علی. (۱۳۹۲). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. تهران: صهبا.
حر عاملی، محمد بن حسن. (۱۳۷۸ق). وسائل الشیعه الى تحصیل مسایل الشریعه. چاپ هشتم: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۶۷). ولایت در قرآن. چاپ اول. تهران: مرکز فرهنگی رجاء.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد. (1392 ق). مفردات الفاظ القرآن فی غریب القرآن. به تحقیق ندیم مرعشلی. بیروت: دارالکاتب العربی.
سایت رهبر انقلاب اسلامی. KHAMENEI.IR
سبحانی، جعفر. (۱۴۱۱ق). الالهیات. ج۲. چاپ سوم. قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
سروش، عبدالکریم. تحلیل مفهوم حکومتی دینی. (1375). کیان. تهران. سال ششم. شماره 32.؟
کامل است
شیخ مفید، ابی عبدالله محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم العکبری البغدادی. (۱۴۱۳ق). مصنفات الشیخ المفید. ج 10. چاپ اول. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
صدوق، محمد بن علی. (۱۲9۵ق). کمال­الدین و تمام­النعمه .چاپ دوم. تهران: اسلامیه.
طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۷۱) . المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ پنجم. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
(۱۳۷۹). شیعه در اسلام. چاپ دهم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طریحی، فخرالدین. (۱۳۷5). مجمع البحرین. چاپ سوم. تهران: مرتضوی.
قمی، شیخ عباس. (۱۳۸۲). چاپ دوم. قم: رواق اندیشه.
کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۴۱۱ق). اصول کافی. بیروت: دارالمتعارف للمطبوعات.
مغنیه، محمد جواد. (بی‌تا). تفسیر الکاشف. ج۴. چاپ چهارم. بیروت: دارالعلم للملایین.
مکارم شیرازی و همکاران. (۱۴۱۰ق). تفسیر نمونه. چاپ چهارم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ملاصدرا، الحکمه المتعالیه. (۱۴۱۰ق). چاپ چهارم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ملاصدرا، محمدبن ابراهیم. (۱۳۸۸). الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه. تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی. قم: موسسه بوستان کتاب.
معرفت، محمد هادی. (بی‌تا). ولایت فقیه. چاپ اول. قم: مؤسسه فرهنگی انتشارات التمهید.
منتظری، حسینعلی. (۱۴۰۹ق). دراسات فى ولایه­ الفقیه و فقه الدوله­ الاسلامیه. چاپ دوم. بیروت: الدار الاسلام.