ابنفارس، احمد. (1404ق.). معجم مقاییس اللغه. قم: نشر مکتب الأعلام الأسلامی.
ابنمنظور، محمدبن مکرّم. (1414ق.).لسان العرب. چ3. بیروت: دار صادر.
ابنهشام، عبدالملک. (بیتا).السیرةالنبویّة. تحقیق مصطفی السقا، ابراهیم الأبیاری و عبدالحفیظ شلبی. بیروت: دار المعرفة.
ایزوتسو، توشیهکو. (1361). خدا و انسان در قرآن. ترجمة احمد آرام. تهران: انتشار سهامی.
ایمان، محمدتقی و محمودرضا نوشادی. (1395). «تحلیل محتوای کیفی». عیار پژوهش در علوم انسانی. س3. ش2. پیاپی 6. صص15ـ44.
پالمر، فرانک.(1385). نگاهی تازه به معناشناسی. ترجمة کوروش صفوی. چ4. تهران: کتاب ماد.
تبریزی، منصوره. (1393). «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی». فصلنامة علوم اجتماعی. د 21. ش 64. صص 105ـ138.
جوادیآملی، عبدالله. (1383). تفسیر تسنیم. ج6. قم: اسراء.
جوهری، اسماعیلبن حمّاد. (1407ق.). الصحاح فی لغة العرب. تحقیق احمدبن عبدالغفور عطار. چ 4. بیروت: دارالعلم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1410ق.). الصحاح تاجاللغة و صحاح العربیة. بیروت: دار العلم للملایین.
حر عاملی، محمدبن حسن. (1409ق.). وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آلالبیت(ع).
خامهگر، محمد. (1389). «شبکه معنایی موضوعات قرآن «معرفی شش رویکرد در تفسیر موضوعی قرآن کریم». پژوهشهای قرآنی. ش 62ـ63. صص 271ـ236.
داناییفرد، حسن و سیدمجتبی امامی. (1386). «استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد». اندیشة مدیریت راهبردی. د1. ش2. صص 69ـ97.
راسخ مهند، محمد. (1386). «اصول و مفاهیم بنیادی در زبانشناسی شناختی». بخارا. ش63. صص172ـ191.
سیدرضی، محمدبن حسین. (1414ق.). نهج البلاغة. تصحیح علینقی فیضالإسلام. قم: هجرت.
شاهعبدالعظیمی، حسین. (1363). تفسیر اثنیعشری.14 جلد. تهران: میقات.
شجاعی، محمدصادق و دیگران. (1393). «کاربرد نظریه حوزههای معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت بر پایة منابع اسلامی». مطالعات اسلام و روانشناسی. س8. ش15. صص 7ـ38.
شیرافکن، محمدحسین و دیگران. (1396). «تحلیل حوزه مقابل تقوا با تأکید بر روش معناشناسی ایزوتسو». مجلة ذهن. د 18. ش71. صص 171ـ198.
صدر، سید موسی. (1395). در قلمرو اندیشه امام موسی صدر: نای و نی. ترجمة علی حجتی کرمانی. چ4. قم: مؤسسة فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
طباطبایی، سیدمحمدکاظم. (1390). منطق فهم حدیث. قم: نشر مؤسسة امام خمینی(ره).
طبری، محمدبن جریر. (1412ق.). جامعالبیان فی تفسیر القرآن (تفسیر الطبری). بیروت: نشر دارالمعرفة.
طوسی، محمدبن حسن. (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآنتصحیح احمد حبیب عاملی. 10 جلد. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
عسکری، ابوهلال. (1400ق.). الفروق فی اللغة. بیروت: دارالافاق.
علیگلی، جعفر، سیدحمید جزائری و همایون سراقی. (1396). «نیاز اولیة انسان به پذیرش از دیدگاه قرآن و نظریات مطرح روانشناسی». کنگرة قرآن و علوم انسانی.
علیگلی، جعفر، محمدمهدی صفورایی و علیمحمد صالحی. (1396). «تحول نیاز انسان به آزادی و اختیار از نگاه قرآن و نظریههای مطرح در روانشناسی». کنگرة قرآن و علوم انسانی.
فراهیدی، خلیلبن احمد. (1409ق.). کتاب العین. چ2. تهران: هجرت.
فضلالله، محمدحسین. (1419ق.). من وحی القرآن. 25 ج. بیروت: دارالملاک.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب. (1984م.). قاموس المحیط. کویت: نشر الکویت.
فیضکاشانی، محمد. (1406ق.). الوافی. اصفهان: کتابخانه أمیرالمؤمنین علی(ع).
ـــــــــــــــــــــــــ . (1415ق.). تفسیر الصافی. تصحیح حسین اعلمی. تهران: مکتبة الصدر.
قائمینیا، علیرضا. (1386). «زبانشناسی شناختی و تفسیر قرآن کریم». مجلة ذهن. د 8. ش30. صص3ـ26.
ــــــــــــــــــــ . (1390). معناشناسی شناختی قرآن. قم: فرهنگ و اندیشة اسلامی.
قراملکی، فرامرز، مریم قاسم احمد و عبدالهادی فقهیزاده. (1396). «مؤلفههای معنایی مادة "کرم" در قرآن بر اساس معناشناسی ساختاری و رویکردهای تحلیلی ـ منطقی». پژوهشهای قرآن و حدیث. د50. ش1. صص 77ـ99.
قرائتی، محسن. (1388). تفسیر نور.10 ج. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
قرشی، علیاکبر. (1412ق.).قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الإسلامیة.
کلینی، محمدبن یعقوب. (1407ق.). الکافی. تحقیق علیاکبر غفاری و محمد آخوندی. چ4. تهران: نشر دارالکتب الإسلامیة.
کاویانی، محمد. (1392). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
گلاسر، ویلیام. (1382). نظریة انتخاب گلاسر. ترجمة مهرداد فیروزبخت. تهران: نشر رسا.
گلفام، ارسلان و سحر بهرامی خورشید. (1386). «نگاهی شناختی به مفهوم سببیت در زبان فارسی». پژوهشنامة علوم انسانی. ش55. صص 37ـ62.
مرتضی زبیدی، محمدبن محمد. (1984م.). تاجالعروس من جواهر القاموس. کویت: نشر الکویت.
مصباحیزدی، محمدتقی. (1391). اخلاق در قرآن. تحقیق محمدحسین اسکندی. قم: نشر مؤسسة امام.
ـــــــــــــــــــــــــــــ . (1380). به سوی خودسازی. تحقیق کریم سبحانی. قم: نشر مؤسسة امام.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران. (1371). تفسیر نمونه. 28 ج. تهران: نشر دار الکتب الإسلامیة.
یانگ، جفری. (1383). شناختدرمانی اختلالات شخصیت: رویکرد طرحوارهمحور. ترجمة علی صاحبی و حسن حمیدپور. تهران: نشر ارجمند.
یانگ، جفری، ژانت کلوسکو و مارجوری ویشار. (1391). طرحواره درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی). ترجمة حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: نشر ارجمند.
یمانی، نیکو، احمدرضا نصر و امیرحسن منجمی. (1386). «تحلیل دادههای پژوهشهای کیفی با استفاده از نرمافزار». مجلة آموزش در علوم پزشکی. د7. ش 18. صص 423ـ436.
Carver, Charles s. & Michael Scheir. (1992). Perspective on Personality. University of Miami.
Evans, Vyvyan & Green Melanie. (2006). Cognitive Linguistics An Introduction. Edinburgh University Press.
Hsieh, Hsiu- Fang, Shanon, Sara E. (2005). “Three Approaches to Content Analysis”. Qualitative Health Research. Vol. 15. No. 9. Pp. 1277-1288.
Glaser, Barney G. & Anselm L Strauss. (1967). the Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine Publishing Company.
Lackoff, George & Johnson, Mark. (1999). Philosophy in the Flesh. New York: Basic Books.
Lewando-Hundt, G. & et al. (1997). “Comparing Manual with Software Analysis in Qualitative Research: Undressing Nud”. IST. Health Policy Plan. Vol. 12. No. 4. Pp. 372-380.
Maslow, Abraham. (1970). Motivation and Personality. Harper & Row.
Overschelde, James P. Van and et al. (1969). “Category norms: An updated and expanded version of the Battig and Montague norms”. Journal of Memory and Language. No. 50. Pp 289-335.
Shaffer, David R. & Kipp, Katherine. (2007). Developmental Psychology Childhood and Adolescence. 8th Edition. Wadsworth Cengage Learning.
Talmy, Leonard. (2000). Toward a Cognitive Semantics. Cambridge, MA: MIT Press.