1. تحلیل لغوی- تفسیری گستره معنایی واژگان مربوط به معاد در قرآن

کاوس روحی برندق؛ صدیقه ملک لو

دوره 11، شماره 41 ، تابستان 1399، ، صفحه 31-62

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2019.25209.1534

چکیده
  در حوزۀ گزاره های مربوط به معاد، واژگان بسیاری (28مورد) در قرآن وجود دارد که از این میان، تنها 17 مورد در این باب استعمال می‌شود. این مقاله، بار معنایی هر یک از این واژگان و نقاط مشترک و تفاوت های معنایی آنها را از نظر فرهنگ های معتبر عربی و دیدگاه مفسران مطرح مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که هر یک از این واژگان با واژگان ...  بیشتر

2. فلسفه‌ی آفرینش از منظر قرآن کریم؛ مطالعه مورد پژوهانه: آیات مربوط به «آفرینش بحق» آسمان ها و زمین

کاوس روحی برندق؛ محمد آسنجرانی؛ علی بیدسرخی

دوره 9، شماره 34 ، پاییز 1397، ، صفحه 109-132

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2019.34021.1738

چکیده
  قرآن کریم در آیات متعددی به فلسفه آفرینش با تعبیر« بالحق» اشاره نموده است. مفسران دیدگاه های گوناگونی را در تبیین فلسفه آفرینش هستی در ذیل آیات دربردارنده این تعبیر بیان داشته اند که به طور کلی عبارت اند از ؛ 1-آفرینش صواب 2-آفرینش با کلام حق 3-آفرینش حکیمانه 4-آفرینش مبتنی بر عدل و انصاف 5- آفرینش هدفدار، که این دیدگاه ها قابل نقد ...  بیشتر

3. نقد مبانی فکری وهّابیّت در مسئلة امامت، شرک و مصادیق آن با تأکید بر دیدگاه‌های علاّمه طباطبائی(ره

کاوس روحی برندق؛ لیلا مرادی

دوره 6، شماره 21 ، تابستان 1394، ، صفحه 91-120

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.3726

چکیده
  وهّابیّت در موضوعات گوناگون دیدگاه‌های ویژه‌ای جدا از سایر مذاهب و فرقه‌های اسلامی دارد. یکی از باورهای خاصّ این فرقه، اختلاف در تبیین مسائل مرتبط با امامت و اولیای الهی است که با تکیه بر مبانی خاص در تعریف شرک و مصادیق آن شکل گرفته است. وهّابیّت با نفی نظام علّی و معلولی، واسطة فیض بودن ائمّة اطهار(ع) را انکار می‌کنند و در نتیجه، ...  بیشتر