تحلیلی بر دیدگاه ابن‌تیمیه در مجاز قرآنی و نقد آن

حمزه علی بهرامی؛ مجتبی سپاهی

دوره 9، شماره 32 ، خرداد 1397، ، صفحه 105-125

https://doi.org/10.22054/rjqk.2018.32529.1704

چکیده
  یکی از صناعات ادبی و اعجازی قرآن، وقوع مجاز در آن است. اصل وقوع مجاز در قرآن پذیرفتة بیشتر علمای اسلام است و کتاب‌های فراوانی در این زمینه نوشته‌اند. از این میان، ابن‌تیمیة حرّانی (د. 728 ق.) به عنوان برجسته‌ترین نظریه‌پرداز جریان سلفی ـ تکفیری ـ وهابیت، وقوع مجاز در قرآن را انکار می‌کند. وی به عنوان یکی از مؤسسان جریان تکفیری و آرای ...  بیشتر

تحلیل انتقادی از انحراف سلفیه در معناشناسی صفات الهی از منظر قرآن

صمد عبدالهی عابد؛ محمدفردین جلالی؛ علیرضا عبدالرحیمی

دوره 8، شماره 31 ، اسفند 1396، ، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/rjqk.2018.9479

چکیده
  «سلفیه» اصطلاحی نوظهور در تاریخ اندیشة اسلامی است که گروهی از اهل حدیث و پیروان احمدبن حنبل، ابن‌تیمیه و محمدبن عبدالوهاب برای خویش برگزیده‌اند. آنان در روش شناخت، نقل‌گرا و در فهم نقل، ظاهرگرا هستند. عقل را شایستة فهم مسائل الهی ندانسته‌اند و رسالت آن را تنها فهم درست سخنان سلف می‌دانند. بر مبنای هستی‌شناسی سلفیه، خدا موجودی ...  بیشتر

«صراط مستقیم» در تفاسیر قرآن و آثار ابن‌عربی

سعید قاسمی پرشکوه؛ محمد حسین خوانین زاده

دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1392، ، صفحه 27-46

https://doi.org/10.22054/rjqk.2013.5610

چکیده
  در طول تاریخ صوفیّه باعثِ تحوّل بسیاری در فرهنگ و معارف اسلامی و قرآنی شده‌اند و با ابزار تأویل و تفسیر در دست، به سراغ موضوعات اسلامی رفته‌اند. از جملة این موضوع‌ها، مسألة «صراط مستقیم» است که در دورة عرفان علمی و مَدرسی از تطوّر برکنار نمانده است و صوفیان و عارفان و در رأس آنها محیی‌الدّین ابن‌عربی برای این ترکیب مفاهیم تازه‌ای ...  بیشتر

بهره‌های هنری عین‌القضات از گزاره‌های دینی در تمهیدات

مهدی دشتی؛ منصوره تقوایی

دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1390، ، صفحه 137-162

چکیده
  بسیاری از محققان از جمله مشایخ صوفیه در طول تاریخ، تعاریف متعددی از عرفان و تصوف ارائه کرده‌اند. نخستین تعریف از آنِ معروف کرخی (وفات: 200 هـ. ق) می‌باشد. نیکلسون در پیدایش و سیر تصوف 78 تعریف از تصوف، ذکر کرده است که البته این تعاریف تنها از سه کتابِ (تذکره الاولیاء، رساله قشیریه و نفحات الانس) برگرفته شده‌اند و هیچ کدام آن طور که باید ...  بیشتر