نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث، تهران، ایران
2 استادیار علوم و قرآن و حدیث، دانشکده هدی، جامعهالزهرای قم، قم، ایران
چکیده
مطالعۀ تفاسیر دورههای مختلف نشان میدهد که مفسران در حیطۀ کاربرد منابع تفسیری عملکردی متفاوتی داشتهاند. سوال مقاله چگونگی بهرهگیری از روایت به عنوان یکی از منابع تفسیری را در تفسیرنگاری دوره معاصر مطمح نظر قرار داده و به نتایجی دست یافتهاست. این مطالعه که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد مدار بحث را تفاسیر دوره معاصر قرار دادهاست. حاصل این مطالعه نشان داد که روش مفسران معاصر در بهرهگیری از روایات، گاه نقطه مقابل مفسران پیشین بودهاست به گونهای که معاصران برخی روایات را یا بیان نکردهاند، یا در مواجهه روایت با سیاق (دلیل لبی و لفظی)با بیان روایت به نقد سندی و دلالی آن پرداخته و بر رد و طرح روایت نظر دادهاند. در موارد اندکی نیز روایت را بر سیاق مقدم داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Utilization of Narration in the Interpretation of Contemporary Period
نویسندگان [English]
- Zohreh Shariatnaseri 1
- nasrin kordnejad 2
2 hoda
چکیده [English]
The study of interpretations of different periods shows that commentators have had different functions in the field of application of interpretive sources. The question of present article is how to use narration as one of the interpretive sources in the interpretation of the contemporary period and has reached some results. This descriptive-analytical study has turned the discussion into interpretations of the contemporary period. The result of this study showed that the method of contemporary commentators in using narrations has sometimes been the opposite of previous commentators, so that contemporaries have either not narrated some narrations, or in the face of narration with context (lip and verbal reason) with narration They have criticized the document and its signification and commented on the rejection and design of the narration. In a few cases, the narration has taken precedence over the context
کلیدواژهها [English]
- Sources of Interpretation
- Interpretations of the Contemporary Period
- Context
- Narration