نقدی بر نظریة آفرینش تبعی زن در قرآن

فرج‌الله هدایت‌نیا

دوره 8، شماره 30 ، آذر 1396، ، صفحه 57-80

https://doi.org/10.22054/rjqk.2017.8720

چکیده
  دربارة آفرینش انسان، آدم و حوا و به طور کلی، دربارة آفرینش دو صنف مرد و زن میان مفسران اتفاق نظر وجود ندارد. دیدگاه‌های آنان دربارة این موضوع به دو نظریة کلی بازمی‌گردد. بسیاری از مفسران، آفرینش مرد و زن را از مَنِشی متفاوت و برای اهداف متفاوت می‌دانند و معتقدند که خدای سبحان حوا را از قسمتی از بدن حضرت آدم آفریده‌است. همچنین، معتقدند ...  بیشتر

نقد و بررسی برخی از حقوق سیاسی و اجتماعی زن در اسلام

جمال  فرزند وحی

دوره 5، شماره 16 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 123-151

https://doi.org/10.22054/rjqk.2015.1293

چکیده
  یکی از اصول مسلّم در آیین اسلام، حرکت و کرامت انسان است. جان، مال، آبرو، عقیده و رأی آدمی همه حرمت دارند و باید همواره این حریم پاس داشته شود. در حرمت و کرامت انسان، هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و در فرهنگ اسلامی، زن و مرد به عنوان مخلوقات خدا و مورد عنایت ویژة اویند. افتخار نظام حقوقی اسلام آن است که از همان ابتدا زنان را دارای حقوق اقتصادی، ...  بیشتر

ممنوعیّت تبرّج زنان از منظر قرآن کریم

کاوس روحی برنقد؛ محمدحسین خوانین زاده؛ فاطم السادات سعیدی

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1392، ، صفحه 121-136

https://doi.org/10.22054/rjqk.2013.5621

چکیده
  در آیات قرآن به صراحت از تبرّج زنان نهی شده است. قلمرو تبرّج زنان از منظر قرآن وسیع‌تر از اظهار زینت و تبرّج در پوشش است و مظاهر دیگر مانند تبرّج در رفتار، محتوای گفتار و... را شامل می‌گردد و هر نوع تکشّف، آشکار شدن و جلوه‌گری اعمّ از نحوة پوشش، نحوة رفتار، محتوای گفتار و ... از سوی زنان در انظار مردان نامحرم که زمینه‌ساز ارتکاب گناه ...  بیشتر

حقوق زن در اسلام و پدیده فمینیسم
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1389، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22054/rjqk.2010.5531

چکیده
  پدیده فمینیسم در اوایل قرن هفدهم به عنوان جنبش استیفای حقوق زمانی ظهور کرد و به جای دفاع از حقوق واقعی زنان، به استفاده ابزاری از آنان می پردازد و دارای پیش فرض های ناصوابی -همچون پست انگاشتن نقش های زنانه، اعتقاد به مردواره بودن زنان (مردانگی زن)، حذف مردان از جامعه و انتقال اختیار امور به دست زنان و در واقع زن گرایی شورشی – می باشد ...  بیشتر