دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
روشهای تربیت جسمانی در قرآن کریم
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 1-28
چکیده
یکی از ابعاد تربیت در نظام تربیتی قرآن کریم، تربیت جسمانی است. در این این مقاله تلاش شده است روشها و اهداف تربیت جسمانی از منظر قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گیرد که مهمترین این روشها، عبارتند از: رعایت نظافت و بهداشت، تغذیه سالم و کافی، ممنوعیت اسراف، ممنوعیت غذاهای غیر بهداشتی و خبیث همانند خون، مردار، گوشت خوک، شراب و. . . ، ... بیشتردرآمدی بر تفاوتهای الهام و وحی
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 29-49
چکیده
الهام القاء چیزی در قلب، مخصوص است به این که از جانب خدا . . . (راغب، 1412ق: ماده لهم) یا با واسطه ملک مأمور باشد (قریشی، 1361: ج7ـ5، ماده لهم). منظور از وحی، کاربرد رسالی آن میباشد، یعنی ارتباط ویژه خداوند با پیامبران . . .. الهام در اصطلاح عرفانی نوعی اخبار و افاضه الهی برای انسان است که او را به انجام عمل فرامیخواند. تفاوت ماهوی الهام و وحی ... بیشترکاربرد امروزی گفتوگوهای قرآنی در پرتو اخلاق اسلامی
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 51-80
چکیده
پیشرفت و گسترش اسلام ناب، در همه دورهها بر شالوده گفتوگو و اهتمام به اخلاق، استوار بوده است. اسلام بهعنوان یک دین کامل و جهانی میتواند پاسخگوی بسیاری از دشواریها و دغدغههای انسان امروزی باشد. یافته اساسی این پژوهش، در این است که آموزههای اخلاقی و ماندگار قرآن کریم، میتواند بنیاد و آغازی برای پیشرفت، کمال معنوی، آگاهی، ... بیشترجایگاه قرآن از منظر مولای متقیان، علی (ع)؛ بایستهها و نبایستهها
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 81-106
چکیده
معجزه جاویدان پیامبر اعظم (ص)، نزد همه مسلمانان از جایگاهی بس رفیع برخوردار است، اما امت اسلامی نتوانسته است با تکیه بر آموزههای آن از پیشرفت لازم در حیات مادی و معنوی برخوردار شود. سؤال این است که جایگاه قرآن از دیدگاه علی (ع) چیست و بایستهها و نبایستهها، در نسبت میان ما و قرآن کدامند؟ در نگاه آن حضرت، قرآن، کتاب زندگی و قانون اساسی ... بیشترشرحصدر از دیدگاه قرآن
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 107-132
چکیده
عبارت «شرح صدر» از آنجا که نقش مهمی در کمال معنوی و هدایت انسانها دارد، چندین بار در آیات قرآن کریم تکرار شده است. شرح صدر در دو آیه به طور مطلق به کار رفته و در دو مورد نیز به اسلام و در یک مورد به کفر مقید شده است. این ویژگی موهبتی الهی است که عواملی مانند اراده الهی، عبادت، ذکر، علم، تلاش و . . . آن را تقویت میکند و دارای ثمراتی ... بیشترنقش فاعلی یا قابلی پیامبر (ص) در نزول قرآن
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 133-156
چکیده
برخی از روشنفکران که نگاه بروندینی دارند و به وحی از منظر غیرقرآنی نگریستهاند، با پیش کشیدن مباحث تجربه دینی، در خصوص وحی، به نقشی فاعلی برای پیامبر قائل شدهاند. بر این اساس خداوند صرفاً قابلیّتی را به پیامبر یا اشخاص دیگر اعطا کرده است و آنها میتوانند به واسطه آن استعداد و قابلیّت خاص خویش، الفاظی را از ناحیه خودشان و نیز ... بیشترشاخصها و اهداف تربیتی انبیا (ع) در قرآن
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1391، صفحه 157-181