علمی - ترویجی
1. راهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث

سیّد مسعود عمرانی؛ حسین افسر دیر؛ مرجان سادات عمرانی

دوره 6، شماره 23 ، زمستان 1394، صفحه 7-34

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.5402

چکیده
  نوجوانان احساسات پُرتلاطم و متغیّر دارند. لذا برای اینکه بتوان از آنها افرادی متعهّد به انجام وظایف خود و رعایت حقوق دیگران پرورش داد، باید در کنار روش‌های تربیت اجتماعی، از راهکارهای تربیت عاطفی نیز استفاده نمود تا آموزش‌ها عمیق‌تر و اثرپذیرتر گردد. در قرآن و احادیث، دو شیوة کلّی تربیت اجتماعی و عاطفی تربیتی مشاهده می‌شود: الف)‌ ...  بیشتر

علمی - ترویجی
2. نگرة قرآن کریم به «خویشتنداری» در رفتارهای خانوادگی

مرضیّه محصّص

دوره 6، شماره 23 ، زمستان 1394، صفحه 35-57

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.5403

چکیده
  قرآن کریم با رویکردی هنجارگرا به تربیت انسان‌ها پرداخته است و بر ضرورت اصلاح و تجدید نظر در رفتارها تأکید ورزیده است. در این راستا، برخی سازه‌ها از جایگاه بنیادینی برخوردارند. از آنجا که امروزه موضوعات با محوریّت خانواده به عنوان نهادی اثربخش در ارتقاء و بالندگی جامعه، کانون توجّه قرار گرفته است، واکاوی نظریّة کارآمد قرآن در این ...  بیشتر

علمی - ترویجی
3. روش‌های قرآن در نهادینه‌سازی اخلاق در جامعه

عنایت‌الله شریفی؛ سیّدحسین جعفری‌نسب

دوره 6، شماره 23 ، زمستان 1394، صفحه 59-83

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.5405

چکیده
  این پژوهش پیرامون «روش‌های قرآن در نهادینه‌سازی اخلاق در جامعه» با روش کتابخانه‌ای، توصیفی و تحلیلی انجام شده است. از ضروریّات ایمان پروری انسان، شناخت نوع ارتباط با خداست که با اعتقاد به مبدأ و معاد شروع و با خودسازی، مراحل آن طیّ و با حبّ و بغض فی‌الله به تکامل می‌رسد. اخلاق توحیدی، مراحل تزکیه را در بر دارد و هدف اصلی اخلاق ...  بیشتر

علمی - ترویجی
4. پیوند اسماء الهی با مضامین آیات در سورۀ آل‌عمران

ابراهیم ابراهیمی؛ سیّد ابراهیم مرتضوی

دوره 6، شماره 23 ، زمستان 1394، صفحه 85-112

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.5407

چکیده
  بحث اسماء و صفات الهی از دیرباز تاکنون مورد توجّه متکلّمان و مفسّران بوده است. در قرآن، این اسماء بسیار فراوان دیده می‌شود و بسیاری از آیات آن، به یک یا دو اسم خداوند ختم شده‌اند. این مقاله درصدد است تا با روش کتابخانه‌ای و با نگرشی توصیفی‌ـ تحلیلی و با تکیه بر منابع تفسیری فریقین، ارتباط میان اسماء مذکور در پایان آیات را، با محتوای ...  بیشتر

علمی - ترویجی
5. تلمیحات قرآنی در خطبة اوّل نهج‌البلاغه

سیّدمحسن طباطبائی

دوره 6، شماره 23 ، زمستان 1394، صفحه 113-137

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.5408

چکیده
  تلمیح استفاده از آیه، حدیث، داستان یا مَثَل معروفی در کلام است و موجب زیبایی کلام و تأکید و ترویج منبع مورد استفاده می‌گردد. عالمان فنّ بلاغت، تلمیح را در مجموعة صنایع معنوی بدیع قرار داده‌اند و برخی آن را مترادف و بعضی قِسمی از تضمین می‌دانند. جایگاه قرآن کریم و پس از آن، نهج‌البلاغه به عنوان دو منبع غنی معارف اسلامی همواره مورد ...  بیشتر

علمی - ترویجی
6. تاریخ‌گذاری سورة مطفّفین (موردپژوهی مکّی یا مدنی بودن سورة مطفّفین و نقش آن در تفسیر)

ابراهیم اقبال؛ عماد صادقی؛ ابوذر خیراندیش

دوره 6، شماره 23 ، زمستان 1394، صفحه 139-166

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2015.5410

چکیده
  سورة مطفّفین از جملة سوره‌هایی است که عالمان علوم قرآن و مفسّران دربارة زمان نزول و مکّی یا مدنی بودن آن اختلاف کرده‌اند. اختلافات در این باب، از مطالب سوره و روایات ترتیب نزول تأثیر پذیرفته است. از این رو، بیشتر روایات ترتیب نزول به نزول سوره در مکّه دلالت دارند. در این میان، قول مشهور مفسّران، مکّی بودن را نشان می‌دهد، چنان‌که برخی ...  بیشتر