علمی - ترویجی
علی حسینزاده
چکیده
از جمله مباحث ضروری در باب وحی و قرآن پاسخ به این پرسش است که آیا وحی با رحلت پیامبر(ص) به پایان رسیده است و یا افرادی همچنان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از این نوع ارتباط و دریافت برخوردارند. در این مقاله، با اشاره به آیاتی که بر پایان یافتن وحی دلالت دارد، به ادّعای برخی از پیروان ادیان پیشین که مدّعی پایان یافتن دین در زمان پیامبرشان بودهاند، ...
بیشتر
از جمله مباحث ضروری در باب وحی و قرآن پاسخ به این پرسش است که آیا وحی با رحلت پیامبر(ص) به پایان رسیده است و یا افرادی همچنان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از این نوع ارتباط و دریافت برخوردارند. در این مقاله، با اشاره به آیاتی که بر پایان یافتن وحی دلالت دارد، به ادّعای برخی از پیروان ادیان پیشین که مدّعی پایان یافتن دین در زمان پیامبرشان بودهاند، پرداخته و نفاوت ادّعا را در دین و پیروان آن بررسی کرده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که بر مطالعة متون دینی مبتنی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد خلط میان وحی با معرفت نسبت به وحی، یکی از مهمترین عوامل ادّعای بسطپذیری وحی است. آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) قرآن را وحی جاویدان معرّفی میکند و پاسخگویی قرآن به نیازهای بشر را حدّاکثری میداند و راز خاتمیّت را در همین نکته میتوان پیگیری نمود.
علمی - ترویجی
حمیدرضا بصیری؛ مریم گوهری؛ سیدمحمد اکرمی
چکیده
هدف از نزول قرآن کریم، هدایت، تعالی و تکامل انسان است. بنابراین، تمام آیات قرآن، حتّی اشارات علمی گذرادر راستای رسیدن به همین هدف است. از جمله مطالب علمی قرآن و روایات، با هدف توجّه دادن به نشانههای توحید و معاد، اشاره به عوامل دخیل در باروری و تولیدمثل جنسی یا همان سلولهای جنسی نر و ماده است. در این جستار، که از نوع توصیفی ـ تحلیلی ...
بیشتر
هدف از نزول قرآن کریم، هدایت، تعالی و تکامل انسان است. بنابراین، تمام آیات قرآن، حتّی اشارات علمی گذرادر راستای رسیدن به همین هدف است. از جمله مطالب علمی قرآن و روایات، با هدف توجّه دادن به نشانههای توحید و معاد، اشاره به عوامل دخیل در باروری و تولیدمثل جنسی یا همان سلولهای جنسی نر و ماده است. در این جستار، که از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و به روش مطالعة کتابخانهای سامان یافته، جویای نظر قرآن در باب عوامل باروری و پیدایش جنین یا سلولهای جنسی نر و ماده هستیم. در پی مطالعه و بررسی دستهای از آیات، این نتیجه بهدست آمد که لفظ «ماء» به طور مطلق و یا با بیان ویژگی خاص، لفظ «منی» و مشتقّات آن و لفظ «سلاله» ناظر بر سلولهای جنسی (اسپرم و تخمک) بوده، ولی واژة «نطفه»، مطلقاً در برخی آیات ناظر بر سلولهای جنسی است و در برخی دیگر، بر تخمک لقاحیافته (سلول تخم) دلالت دارد. کاربرد این واژه در قرآن با بیان ویژگی خاص، در مواردی مؤیّد سلول جنسی نر و در موارد دیگر، بیانگر سلول تخم حاصل از لقاح اسپرم و تخمک میباشد. همچنین، از برخی آیات، نکات دقیق علمی مربوط به گامتها قابل استنباط است.
علمی - ترویجی
سید مهدی معلمی
چکیده
عدالت به عنوان یکی از مهمترین اهداف و ارزشهای حاکم در اقتصاد اسلامی، در اسلامی بودن نظام مالی نقش بسزایی دارد. نظام مالی هنگامی عادلانه است که در سه سطح مبدأ (امکانات و فرصتهای اولیة مالی)، فرایند (رابطهها و فرایندهای مالی) و نتیجه (وضعیت نهایی و نتیجة عملکرد نظام مالی) منطبق بر عدالت باشد. در این میان، تحقق عدالت در رابطهها و ...
بیشتر
عدالت به عنوان یکی از مهمترین اهداف و ارزشهای حاکم در اقتصاد اسلامی، در اسلامی بودن نظام مالی نقش بسزایی دارد. نظام مالی هنگامی عادلانه است که در سه سطح مبدأ (امکانات و فرصتهای اولیة مالی)، فرایند (رابطهها و فرایندهای مالی) و نتیجه (وضعیت نهایی و نتیجة عملکرد نظام مالی) منطبق بر عدالت باشد. در این میان، تحقق عدالت در رابطهها و فرایندهای مالی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله تلاش شده است بر اساس آموزههای اسلامی با محوریت رهیافت قرآنی، معیارهای تحقق عدالت در قراردادها و فرایندهای مالی کشف شود. از این رو، به روش تحلیل مضامین قرآنی با روش تفسیری اجتهادی (جامع) به ابعاد مختلف موضوع پرداخته میشود. این پژوهش پس از بررسی آیات قرآن کریم، روایات، قواعد فقهی و تفاسیر، به این نتیجه میرسد که معیارهای تحقق عدالت در فرایندهای مالی در قرآن کریم عبارتند از: غیرربوی بودن قراردادها، عدم زیانرسانی، عدم انحراف از مفاد قرارداد، توزیع ریسک بین طرفین قرارداد و عدم سفتهبازی اخلالگر و قمارگونه.
علمی - ترویجی
حسن مجیدی؛ امیر عزیزی؛ راضیه رزمآرا
چکیده
امام رضا(ع) یک شخصیت کامل انسانی است که تمام رفتارها و گفتارهای ایشان منطبق با آیات قرآنی است و به همراه پیامبر و ائمه(ع) بهترین الگو برای ساخت زندگی اسلامی است. سیرهشناسی به معنای سبکشناسی و رفتارشناسی است و در واقع، شناخت اصول، معیارها و روشهایی است که یک فرد در رفتار و کردار خود دارد. این نوشتار در پی تطبیق سیرة فردی زندگی امام ...
بیشتر
امام رضا(ع) یک شخصیت کامل انسانی است که تمام رفتارها و گفتارهای ایشان منطبق با آیات قرآنی است و به همراه پیامبر و ائمه(ع) بهترین الگو برای ساخت زندگی اسلامی است. سیرهشناسی به معنای سبکشناسی و رفتارشناسی است و در واقع، شناخت اصول، معیارها و روشهایی است که یک فرد در رفتار و کردار خود دارد. این نوشتار در پی تطبیق سیرة فردی زندگی امام رضا(ع) از قبیل خوشخلقی، عذرپذیری، سادهزیستی، کنارهگیری از دنیا، حفظ زبان و نیز سیرة اجتماعی ایشان، از قبیل ارزش نهادن بر نفس انسان، خانواده، صلة رحم، انفاق و بخشش، ارتباط و تعاون با محرومان جامعه، خوشرفتاری با کارگران، جود و سخاوت، گذشت و بردباری، پرهیز از اسراف، مشورت، عمران و آبادانی با آیات قرآن است. هدف اصلی از این تحقیق، «سیرة فردی و اجتماعی امام رضا(ع) با تطبیق بر آیات قرآن» و اهداف فرعی «بررسی فضائل و ویژگیهای اخلاقی امام رضا(ع)» و «شناخت رابطة بین ویژگیهای اخلاقی امام رضا(ع) با آیات قرآن» است. پرسش اصلی این پژوهش که با روش کتابخانهای درصدد پاسخگویی به آن است، اینکه کدام فضائل اخلاقی امام رضا(ع) متأثر از آیات قرآن است و سیرة فردی و اجتماعی امام رضا(ع) که برخاسته از قرآن است، چگونه در جامعة امروزی میتواند تأثیر داشته باشد؟ در نتیجه، الگوی رفتاری و اخلاقی امام رضا(ع)، در کنار ائمه (ع)، قرآن نیز بوده است و میتوان بسیاری از ویژگیهای فردی و اجتماعی ایشان را در قرآن پیدا کرد.
علمی - ترویجی
مصطفی رضازاده بلوری؛ حبیبالله حلیمی جلودار
چکیده
نوع نگرش انسان به پدیدهها و اتّفاقات پیرامون خود متفاوت است؛ بعضی افراد صاحب حسن ظن و نگاهی مثبت هستند و برخی نیز منفینگرند و به همه چیز سوءظن دارند. به همین دلیل هر فرد با توجه به داشتههای شخصیتی خود، باعث تشدید یا تضعیف یکی از این دو رویکرد میشود. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی، مبانی مثبتاندیشی و بازخورد ...
بیشتر
نوع نگرش انسان به پدیدهها و اتّفاقات پیرامون خود متفاوت است؛ بعضی افراد صاحب حسن ظن و نگاهی مثبت هستند و برخی نیز منفینگرند و به همه چیز سوءظن دارند. به همین دلیل هر فرد با توجه به داشتههای شخصیتی خود، باعث تشدید یا تضعیف یکی از این دو رویکرد میشود. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی، مبانی مثبتاندیشی و بازخورد آن در زندگی حضرت یوسف(ع) ارزیابی شده است. یافتهها نشان میدهد که ایمان، خویشتنداری و احسان از جمله ملاکهایی هستند که حضرت یوسف(ع) با بهکارگیری صحیح آنها توانست به مقام تعبیر و بازخوانی نمادها دست یابد و علاوه بر رشد شخصیّت معنوی، جایگاه اجتماعی خود را نیز ارتقاء دهد. لذا با توجّه به شمولیّت مصادیق قصص قرآن، هر فردی با اکتساب اخلاقیات مثبت میتواند مهارتهای زندگی خود را بالا برده، در چالشهای پیش رو، عملکردی سازنده داشته باشد.
علمی - ترویجی
نصرت نیلساز؛ زهره بابااحمدی میلانی؛ رقیه مددی
چکیده
یهودیان عصر پیامبر(ص) ویژگیهای اخلاقی خاصی نظیر نژادپرستی، پیمانشکنی، بهانهجویی، استکبار و حسادت داشتند، لذا در مواجهه با پیامبر اکرم(ص)، وقتی که دیدند هر روز بر جمعیّت پیروان دین اسلام افزوده میشود و دین جدید گسترش روزافزونی دارد، به دلیل ویژگیهای مذکور، تحمل پیشرفت اسلام را نداشتند. از این رو، علاوه بر دسیسهها و نقشههای ...
بیشتر
یهودیان عصر پیامبر(ص) ویژگیهای اخلاقی خاصی نظیر نژادپرستی، پیمانشکنی، بهانهجویی، استکبار و حسادت داشتند، لذا در مواجهه با پیامبر اکرم(ص)، وقتی که دیدند هر روز بر جمعیّت پیروان دین اسلام افزوده میشود و دین جدید گسترش روزافزونی دارد، به دلیل ویژگیهای مذکور، تحمل پیشرفت اسلام را نداشتند. از این رو، علاوه بر دسیسهها و نقشههای شوم خود، شروع به شبههپراکنی علیه پیامبر نمودند. خداوند نیز پاسخی منطقی بهشبهات خاصة آنان داده است. از مهمترین شبهات یهودیان، اعتراض به تغییر قبله است. در این پژوهش، ویژگیهای اخلاقی یهود عصر پیامبر(ص) و شبهة آنان در باب تغییر قبله وپاسخهای قرآن بدان تبیین شده است و با بهرهگیری از تفاسیر مهم و تأکید ویژه بر تفسیر المیزان بررسی شده است.