علمی - ترویجی
1. مفهوم‌شناسی «ظلماتٍ ثلاثٍ» از منظر قرآن، روایات و یافته‌های نوین علمی (با تکیه بر آیة شریفة 6 سورة زمر)

منصور پهلوان؛ معصومه شیردل

دوره 7، شماره 24 ، بهار 1395، صفحه 7-29

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2016.5721

چکیده
  عبارتِ Pفِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍO (الزّمر/6)، ازجمله ظریف‌ترین اشارات علمی قرآن دربارة اسرار آفرینش انسان است. در روایات معصومین(ع) مصداق آن را، «ظلمت بطن، رَحِم و مشیمه»، یا «ظلمت گوشت، پوست و خون» و یا «غلاف‌های در هم ‌تنیده» دانسته‌اند. در مجموع، سه دیدگاه در باب مفهوم این «تاریکی‌های سه‌گانه» وجود دارد: «پرده‌های ...  بیشتر

علمی - ترویجی
2. ارزیابی ترجمة قَالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَةِ وَأَن یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (طه/ 59) در ترجمه‌های مشهور قرآن کریم

کاووس روحی‌برندق؛ محسن فریادرس؛ خدیجه فریادرس

دوره 7، شماره 24 ، بهار 1395، صفحه 31-56

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2016.5722

چکیده
  ترجمة قرآن یکی از مسائل نو در حوزة قرآن‌پژوهی است که در سدة کنونی بسیار مورد توجّه قرار گرفته است. این نهضت، با وجود نقاط قوّت فراوان، نقاط ضعفی نیز دارد. یکی از این نقاط ضعف، در معادل‌یابی آیة Pقَالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَةِ وَأَن یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًىO دیده می‌شود. این مقاله با روش تحلیلی‌ـ توصیفی ترجمه‌های معاصر مشهور ...  بیشتر

علمی - ترویجی
3. آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی «مراء» از منظر قرآن و روایات

محبوبه غلامی؛ معصومه غلامی؛ محمّد‌ابراهیم روشن‌ضمیر

دوره 7، شماره 24 ، بهار 1395، صفحه 57-82

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2016.5723

چکیده
  از شیوه‌های تبیین معارف دینی در مکتب اهل بیت، در مواجه با اندیشه‌های مخالفان اسلام، مناظره و احتجاج‌هایی بوده است که ائمّه معصومین یا تربیت‌یافتگان آنها در طول تاریخ انجام دادند. «مناظره» صرفاً برای ساکت نمودن طرف مقابل صورت نمی‌گیرد و نیز برای الزام دیگر مسلمانان به تمکین و قبول استدلال دینی و فرهنگی بین مذاهب اسلامی نمی‌باشد، ...  بیشتر

علمی - ترویجی
4. آثار تربیتی «رزق حلال» با تأکید بر آیات و روایات

روشن دهقانی؛ اصغر هادوی

دوره 7، شماره 24 ، بهار 1395، صفحه 83-103

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2016.5724

چکیده
  رزق یکی از مهم‌ترین نیازها و دغدغه‌های بشر از ابتدای خلقت بوده است که شامل هر نوع بهره‌ای از جانب پروردگار به موجودات می‌باشد. نحوة کسب رزق، آثار تربیتی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد بر جای می‌گذارد. در آموزه‌های دینی، «رزق» با فراوانی قابل توجّهی ذکر شده است که نشان‌دهندة اهمیّت این موضوع می‌باشد. در این پژوهش، ...  بیشتر

علمی - ترویجی
5. نقش ساختارهای ادبیِ آیات قرآن در اثبات نظریّة تجسّم اعمال

ناصر کولیوند؛ نصرت نیل‌ساز

دوره 7، شماره 24 ، بهار 1395، صفحه 105-130

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2016.5725

چکیده
  نظریّة تجسّم اعمال که عهده‌دار تبیینِ کیفیّت و نحوة دریافت جزای اعمال در عالم آخرت است، حقیقت اعمال آدمی را به عنوان پاداش یا کیفر او در آن عالم معرّفی می‌کند. درگفته‌های بسیاری از عالمان و مفسّران افزون بر ادلّة عقلی، شواهد نقلی فراوانی برای اثبات این نظریّه به چشم می‌خورد. حدود 95 آیه از آیات قرآن به مسئلة تجسّم اعمال اشاره شده ...  بیشتر

علمی - ترویجی
6. بررسی تطبیقی نماز در دین اسلام و آیین زرتشت

سعید ششگل‌نژاد؛ عبدالمجید طالب‌تاش

دوره 7، شماره 24 ، بهار 1395، صفحه 131-158

http://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2016.5726

چکیده
  نماز گونه‌ای نیایش و عملی‌ـ عبادی برای برقراری ارتباط مستقیم و صعودی میان انسان با خداوند است که میان همۀ ادیان الهی مشترک است. مسلمانان و زرتشتیان به انجام این عمل عبادی ملزم هستند. این پژوهش با تتبّع در متون مکتوب اسلام و زرتشت و به روش کتابخانه‌ای، به بررسی تطبیقی جایگاه نماز در این دو شریعت آسمانی پرداخت. همچنین، اشتراکات و تمایزات ...  بیشتر